Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cimmen skrev:
Cimmen skrev: Jag har en EX3000 ramp med 6x100w samt bi-xenon men vill ha med ljus på långt håll. Hur tycker du de funkar över 100m bort?? Min rammp lyser upp "allt" upp till 70m men däefter så blir det lite dåligt och bilens halogenheljus hjälper inte direkt till... Funderar på att konventera till 45w xenon i heljuset... Vad tycker ni, är det värt det????
ursäkta att jag citerar mig själv men har någon nån uppfattning??
Den rampen måste var helt kass, du pratar 70 meter! På den tiden det begavs sig jag hade en "ramp" med 6 * 130 W i Bosch Big Knick 210 (2 flood, 2 wide och 4 pencil). På flygrakorna hade man ju bra ljus på 1 Km (1000 m)!!!! Inte 70 meter.

Bild
Användarvisningsbild
av Mr H
VolvoB20 skrev:
Cimmen skrev:
Cimmen skrev: Jag har en EX3000 ramp med 6x100w samt bi-xenon men vill ha med ljus på långt håll. Hur tycker du de funkar över 100m bort?? Min rammp lyser upp "allt" upp till 70m men däefter så blir det lite dåligt och bilens halogenheljus hjälper inte direkt till... Funderar på att konventera till 45w xenon i heljuset... Vad tycker ni, är det värt det????
Den rampen måste var helt kass, du pratar 70 meter! På den tiden det begavs sig jag hade en "ramp" med 6 * 130 W i Bosch Big Knick 210 (2 flood, 2 wide och 4 pencil). På flygrakorna hade man ju bra ljus på 1 Km (1000 m)!!!! Inte 70 meter.

Bild
Nu är det väl ändå en viss skillnad på 6 st Big Knick och en EX-ramp....
Bild
Användarvisningsbild
av Cimmen
VolvoB20 skrev:
Cimmen skrev:

Bild
Okej då jag har inte direkt mätt med måttband det kan likaväl var 200m... men säkert runt 100m... skit samma den lyser BRETT och jävligt mycket på kort håll vilket är bra på kurviga skogsvägar... Då har man knappast hjälp 1000m lampor... Svara på min fråga istället för att dömma ut min ramp.
av guinness
Japp då har jag kört 2 hela nätter genom vårt land och måste säga att jag är helt nöjd med det ljus som xenon på helljuset ger. Visst som andra sagt det ersätter inte 3xStora extraljus, men jag tycker då att det räcker. Kommer INTE att montera extraljus.

Sen kan jag tillägga att min V70 D5 drog i snitt 0.57l/mil på dom 260mil som det blev, vägde bilen på hemvägen vid vägverkets mätplats och den vägde med halvfull tank 2220kg :-) Vi var 4personer + ett fullt lastutrymme !
Användarvisningsbild
av greeeken
guinness skrev:Japp då har jag kört 2 hela nätter genom vårt land och måste säga att jag är helt nöjd med det ljus som xenon på helljuset ger. Visst som andra sagt det ersätter inte 3xStora extraljus, men jag tycker då att det räcker. Kommer INTE att montera extraljus.

Sen kan jag tillägga att min V70 D5 drog i snitt 0.57l/mil på dom 260mil som det blev, vägde bilen på hemvägen vid vägverkets mätplats och den vägde med halvfull tank 2220kg :-) Vi var 4personer + ett fullt lastutrymme !
Du ser vad bra xenon är, Bilen drar mindre nu
av guinness
greeeken skrev: Du ser vad bra xenon är, Bilen drar mindre nu
Jepp, misstänker att det starka ljuset minskar luftens densitet så att luftmotståndet blir mindre :roll:
av aTommyC
guinness skrev:
greeeken skrev: Du ser vad bra xenon är, Bilen drar mindre nu
Jepp, misstänker att det starka ljuset minskar luftens densitet så att luftmotståndet blir mindre :roll:
Hehe!

Installerte HID i fullys-reflektorene i dag. Det ble et grymt løft! :)
Någon som kan komma med en snabb förklaring (rättning):

Skall montera xenon i helljuset, på xenon kittet har jag 2 kablar, + och -. Dessa skall ju anslutas till befintligt lampkontakt, men hur skall jag få reda på vad som är + och - på sockeln? Har ingen mätutrustning för att kolla detta. Eller kan man chans montera, sätta tillbaka batterikabeln och sen testa helljuset? Tips tas tacksamt emot

9070
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]