Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har haft löstagbar dragkrok på min V70 MY14 sen den var ny och det har aldrig tidigare varit problem att få i nyckeln i låset. Men nu går det inte. Har suttit i över en timme nu och "lirkat".
Nån som har några tips hur man kan få i nyckeln igen. Funka för 2 tim sen för då satt jag på dragkroken och satt i nyckeln och tog sen ur den, var och hämta båten på båttrailern.
Låset är välsmort så det är inget där som kärvar. På nåt sätt måste det inne i låset ha kajkat till sig. Jag får i nyckeln bara nån millimeter och jag har provat med nyckeln åt båda hållen. Och jo det är rätt nyckel.
Måste jag åka in till nån Volvohandlare tro för att lösa detta?

Löst: efter att ha stuckit ner en gammal ganska grov "trockelnål (som man laga sockor och sånt med förr) och lirkat lite i låset så fick jag sen ner nyckeln.

/Bo
Ska man smörja en låscylinder, så använd en olja som är avsedd för lås.

Tex Assa låsolja.

Problemet med "vanliga" oljor är att dom binder smuts/damm etc, och tillslut så beckar stiftkanalerna igen.
Och problemen är tillbaka.
Detta händer kanske inte efter första veckan, mer om man ser det ur ett långsiktigt perspektiv.
Det absolut, absolut viktigaste med en löstagbar krok dock - åk inte runt med den på! Så fort man är klar ska den tas av. 99,5% av alla problem med avtagbara krokar beror på att man åker runt med dem i onödan och de fylls med skräp och fukt. De är inte gjorda för det.
Jag kör alltid med kroken, och har haft samma fenomen i princip en gång per år, 5-56 och motionera med nyckel tills den går in, sedan av med draget och spola rent med nafta, breakclean tycker jag dunstar för fort
Efter det kör med tryckluft så det blir torrt och därefter i med bra låsolja.
Plastflärpen håller inte riktigt tätt så jag har lindat ett varv med vulktejp över låscylindern och flärpen.
Skulle också tagit bort kroken men saknar tyvärr plastkåpan .
Stefan_KG skrev: sön 14 jun 2020, 11:18 Ska man smörja en låscylinder, så använd en olja som är avsedd för lås.

Tex Assa låsolja.

Problemet med "vanliga" oljor är att dom binder smuts/damm etc, och tillslut så beckar stiftkanalerna igen.
Och problemen är tillbaka.
Detta händer kanske inte efter första veckan, mer om man ser det ur ett långsiktigt perspektiv.
Exakt. Många smörjer med fel medel. Reparerat ett lås på Assa en gång. Reparatören sa att många förstör låsen med allt möjliga fel smörjmedel. Skall var låsolja,avsedda för lås.

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]