Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
"Alla" lovordar vikingchip, typ. Vart man än söker på olika forum så kommer vikingchip upp :P Så det är nog ett rätt säkert köp.
BSR bör ju också vara bra, men personligen tycker jag dom är för dyra. Eller ja, deras eco-chip för LTT kostade inte så blodigt, likaså deras steg1 för FT. Varför dom har olika chip för LTT och FT(med olika priser och effekt!) förstår jag dock inte. Det är ju samma motorer med exakt samma orginal-programvara!
av Tomolo
Dåså, tack för er input! Väldigt värdefullt. Då återstår bara frågan: skiljer sig vridet på lägre varv med wg ställd för högre maxtryck? Eller har det bara med storleken att göra hur lätt turbon bygger tryck? Skulle vara intressant att se momentkurvor för b230 fk vs ft (från låga varv) men kan inte hitta något. Säljargumentet för ltt är ju bra lågvarvsegenskaper men ftt kanske har lika bra och sen bara bättre från typ 3k?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skrev lite slarvigt ser jag nu. Det är själva fjädern wastegaten som avses. Enkelt förklarat så är det som så att för att få ett högre laddtryck så krävs en hårdare fjäder i wastegaten. Ftt har hårdare fjäder än ltt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Pga låg grundkompression så är motorn beroende av laddtryck för att åstadkomma något. Däremot så om man tittar på vad Volvo uppger för FK/FT så skiljer det inte så mycket i vridmoment även om FT har sitt max långt senare än FK. För det är ju inte inte bara laddtryck i sig som avgör, utan även mjukvaran i styrboxarna styr ju vad du får ut.
av Tomolo
Skulle vara intressant att se maxmomentskurvan för fk och ft i hela varvtalsområdet. De kurvor jag hittar är bara för trimmade åk och oftas från 3000 rpm.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]