Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
den går igång (tänder till) men dör direkt efter typ 1-2 secunder, även vid gaspådrag
förpumpen är bytt och den fungerar när man vrider på tändningen!
Det är så att bilen är en 81:a(insprutare) och jag underar om det sitter nån tryck akumulator nånstans? är det vanligt att de krånglar och isf hur ska man se om den funkar eller ej??
alla tips är välkommna...tack på förhand!
av Psykfall
black skrev:den går igång (tänder till) men dör direkt efter typ 1-2 secunder, även vid gaspådrag
förpumpen är bytt och den fungerar när man vrider på tändningen!
Det är så att bilen är en 81:a(insprutare) och jag underar om det sitter nån tryck akumulator nånstans? är det vanligt att de krånglar och isf hur ska man se om den funkar eller ej??
alla tips är välkommna...tack på förhand!
Automat eller Manuel?

Soppapump eller Tändmodul... Testa det förrst. Soppapumpen hör du om du lyssnar inder bilen när polarn vrider på tändningen. Surrrrrrr = OK Tändmodul får du för mellan 100-500 på oaktoriserade skritar. Bara att byta. Sitter på vänster innerskärm framme vid lyset tror jag.
Användarvisningsbild
av black
den är manuell4vxl med överdrive, men har det nån betydelse?
soppapumpen går (alltså den i tanken) för den hörs tydligt när man vrider på tändningen......
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har bilen stått still en längre tid, kom felet plötsligt eller hur uppkom felet!??
När de fått stå ett tag så blir det ofta så att luftvågen kärvar, då får man demontera friskluftsslangen på "huset" och sticka upp en lång mejsel för att manuellt lyfta luftvågen. Motionera denna några gånger och avsluta med att ha tändningen i läge II medans du lyfter vågen fullt en gång, därefter bör den starta. OM det nu är detta som är felet vill säga...
2-taktsolja i bensinen smörjer pumpar och mekaniken i insprutningen, räcker med 2dl till full tank nån gång då och då.
Användarvisningsbild
av black
problemet är löst....soppapumpen i tanken funkade ej.......jag hörde fel för att det var den under tanken som gick när man vred på tändningen..... bytt pumpen så nu startar pärlan utan problem :)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]