xxargs skrev:Eländiga imperial-mått - 37 PSI motsvarar 2.55 Bar och har det legat under 1.5 - 2 Bar tex. vintertid så har den förmodligen slagit av och slår inte till förrän typ 3 Bar och högre igen.
R134a skall vid 20 grader (och sedan ett tag ej startad bil) ha en tryck av 4.7 Bar och vid 25 grader C 5.5 Bar - är det betydligt lägre än så så har du ingen flytande R134 kvar och därmed kan systemet inte ge någon kyla alls även om kompressorn skulle starta
En bil- AC med 2-3 Bar systemtryck vid 20-25 grader stillastående så kanske det är max 10-20 gram med R134a kvar och kan betraktas som tomt.
Kom ihåg att laddningsmängd kan inte bedömas med tryck - fyller man på så väger man in mängden (dvs använda köksvågen) och kör man på Propan/Butanblandning (Envirosafe/ Duracool mfl. varumärken där man inte använder R134a då dels är svåråtkomlig idag och dyrt per kilo) så är det 0.42 gånger av angiven R134a-vikt - dvs om fordonet skall ha 470 gram R134a så skall den inte fyllas med mer än 197 gram HC-blandning - och saken är att oftast ger det bra med kyla redan vid 100 gram HC för en bil-AC på 500 gram R134a-laddning enligt märkskylt och kanske runt 200 gram HC för en bil-AC med 1 kg laddning R134a enligt märkskylt.
Informativt!
Jag fyllde på från ett tryck på 37 psi till 39 psi. Kompressorn gick igång och det kyler väldigt bra nu.
Då är det alltså så att om trycket ligger nära nedre gränsen kommer den gå under gränsen när det är kallt ute och då stannar kompressorn. Den går inte igång förrän man höjt trycket även om det blir sommar och trycket ökar igen pga värmen?
Man måste också då vara uppmärksam på om det kommer kyla när man har normalt tryck. Om det inte kommer kyla är det rätt tryck men för lite köldmedium?
Kan berätta om hur det fungerade när jag fyllde.
1. Jag kopplade in fyllningsgrejerna.
2. Startade bilen
3. Satte kylan på max (Lo).
4. Kollade att kompressorn var på.
5. Fyllde.
Det som hände var att trycket gick upp långt på den röda skalan som det står "Danger" under. Tror den gick upp till 80 psi.
Blev lite orolig att något skulle gå sönder så jag stängde påfyllningen.
Gick in i bilen och kände hur kall luften var. Den var inte kall alls.
Stängde av motorn och släppte ut lite gas för att inte skada grejerna till 60 psi som är precis innan "Danger" börjar.
Startade motor igen och då sjönk trycket ner till 38 psi.
Fyllde på igen upp till 40 psi.
Kollade om det kommer kyla, vilket det inte gjorde.
Gasade upp motorn och plötsligt blev det rejält kallt från ventilationen. Mätte temperaturen till ca 15 grader kallare än uteluften.
Först trodde jag att något annat är fel men efter att tömt ut lite, fyllt mer igen och gasat gick den igång.
Mina utökade frågor blir då:
1. varför gick trycket upp till 80 psi när motorn gick men sjönk sedan mycket mer än jag tömde ut?
2. varför gick den bara upp till 40 psi när jag fyllde andra gången?
Kan också säga att trycket man mäter är olika om motorn går eller om den inte går och att den är ytterligare olika när den börjar kyla.
Det är alltså inte helt lätt att veta när man fyllt till rätt tryck.