Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
Hej jag undrar hur länge det tar för er som kör v70 t5 eller 2,5 t eller vanlig sugmotor för att få normal tämp i era motorer när tex era bilar har stått i gassande sol i 5-6 timmar och 24 + ute ??? Min temp på motorn började röra sig efter redan efter c:a 150 meter och hade full temp i motorn efter 4- 5 km men samtidigt såg jag att verkstaden som gjorde senaste service hade fyllt lite väl mycket kylarvätska i behållaren har det något med det att göra ?
av panth0n
För mycket kylarvätska har inget med det att göra, termostaten öppnar vid en viss temperatur. Får väl upp tempen ganska snabbt, runt 3-4km. Då kör jag typ 300 m ner till vägen, sen 70-väg. Har också fullt med extraljus över grillen & en ledramp där nere, hehe. Inte mycket till luftintag kvar :-D
av kievY
Idag i 27 graders värme när jag skulle hem efter jobbet tog det kanske 3 km att få upp visaren till kl 12. Men är det vinter och runt 0 grader tar det ca 12-15 km så visst gör det skillnad. Står bilen i gassande sol är ju motorblocket och omgivningen också varm så det går betydligt fortare
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]