Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorhuven
Hittar inte vad jag gör fel men det funkar defenitivt inte. Har 2-zonsklima (saknar utblås bak). Den klarar inte att hålla 23 grader. Måste ställa ner till 18 vilket blir kalldrag men fortfarande för varmt. Vid start maxar inte fläkten. Har provat att ändra manuellt men är detta sant, är inte ens kliman bra?
av Ice71
Helt värdelös kyla på de nyare modellerna (tycker jag). Blåser inte speciellt kallt, så fläkten får blåsa på rätt så rejält för att kompensera. Haft 2 XC60 T5:or. En 2019 och nuvarande 2020. Lika dåligt i båda.
Stor skillnad mot en xc60 classic jag hade ett tag. Blåste iskallt efter 5 sekunder.
Även lite halvautomatisk/manuell funktion på fläkten. Blir mycket fipplande med temp upp/ner fläkt upp/ner.
Påtalat flera ggr till min verkstad. Men inga fel inte enligt dom.
av peetan
Jag har tid bokad för byte av hela klimatanläggningen. 7 månader gammal bil.
10:e eller 11:e gången jag lämnar in bilen. Kan påpeka att jag haft olika fel dessutom
av fragge
Har en XC60 T8, 2-zon utan utblås i mitten bak. Den funkar som förväntat, det är inget jag tänkt på iallafall.
av jaronsso
Upplever inte riktigt så stora problem som TS, men överhuvudtaget är ACn inte vad man kan önska tycker jag.
Jag har en V60 MY20.
Vi har också en Passat 2017 hemma och jämför man de båda upplever jag att man i Passaten kan köra med betydligt lägre fläkt, för att ändå få ett bekvämt klimat i bilen.
I Passaten kör jag väl 20 grader med halvfläkt, eller 19 med väldigt låg fläkt, knappt märkbart. Oavsett temp ute.
I Volvon behöver jag köra 19-20 med åtminstone halvfläkt för att få samma kylning i bilen. Klimatetet blir väl ungefär detsamma i slutändan, men bruset/blåset är betydligt mer märkbart i Volvon.

Sedan är ju Volvon bättre på tusen andra punkter förvisso.. :) Men just klimatet är inte riktigt premium.
av Edwe
E ovan men när ja på min gamla -08 valde auto så gick den ner i fläktläge till det den tyckte va bra, det gör inte denna från 2019
Användarvisningsbild
av Waterlily
Nu är jag inte så bekant med Volvos klimatanläggningar men i vissa bilar då man kör i ekonomiläge för att spara bränsle brukar AC:n inte gå för fullt. Kan det vara så även i Volvo?

Vänligen Näckrosen
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]