Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller en V70- 02, 170 Hk utan turbo.

Jag har ett mystiskt problem som jag gissar har med generatorn att göra. Idag stod jag på tomgång fem minuter och när jag ska åka vidare får jag ett felmeddelande i displayen. Låg batterispänning. Jag stängde då av stereo mm och såg att jag hade 11,5V i bilen. Efter lite körning hem hade jag 12V. Nu har jag testat med ett annat batteri och det blir samma fenomen. När jag startar bilen laddar den 13,7 V med lite gas. Men sakta sjunker denna spänning så efter 5 min har jag 12,8 V med samma gas. Stänger jag av bilen en lite stund och startar igen så börjar det om på kanske 13,6 V, Jag har mätt både på generatorn och vid batteriet. Och ingen varningslampa är tänd. Batterilampan tänds när jag slår på tändningen men slocknar när bilen startas.

Kan det fortfarande vara generatorn? Det vore enklare om den var helt död.

Väldigt tacksam för alla teorier.
Jag fick ur generatorn ur bilen efter lite pyssel. Ena kolet är väldigt kort, typ 5mm eller något. Jag är tveksam till om den ens ligger mot kollektorn. Är nog på håret i så fall. Det är knappt att man känner något fjärdringsmotstånd från kolen när man sätter tillbaka laddningsregulatorn.

Jag har däremot mätt lindningarna och dioderna och de verkar hela. Det enda är att kollektorn som kolen ligger mot är lite sliten. Man kan känna en liten kant. Det är däremot bra kontakt mellan de två slitbanorna. Så det kanske ändå är värt att testa en ny laddningsregulator? Den är inte så dyr om man jämför med resten av generatorn. Känns ändå som att det finns gott hopp om att det är den.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]