Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bromma-Uffe skrev:Hej igen!

Jag har inte kollat sidan på några dagar, men nu är jag inne igen. Jag är mycket tacksam för alla goda råd. Jag gick till Mekonomen häromdagen och gav dem en lista med tips från er... Hoppas det var okej?

Nåväl, min mek sa igår att det troligen var svänghjulsgivaren som var trasig och de håller som bäst på att byta den nu. Jag hoppas innerligt att det är det felet, annars bilr det hiskeligt dyrt med onödiga reparationer...

Lyckas de inte nu så får jag väl byta mekaniker, eller försöka fixa det själv. Jag är dock ovan att meka, så jag är något osäker på att ta tag i det själv. Än en gång, tack för alla goda råd!
Då får dom kämpa... Det tar 5 min att byta impulsgivaren. :wink:
Svänghjulsgivaren (impulsgivaren) kan man mäta om man misstänker den. Detta borde verkstan göra innan man byter! Vad misstänker dom om inte det funkar?
av Bromma-Uffe
Uppgivenhet och förtvivlan lurar runt hörnet... Jag pratade med killarna på Mekonomen igår, och de hade ännu inte lokaliserat felet. De har bytt svänghjulsgivaren i full förvissning om att problemet satt där. Men icke! De har även vidtagit andra åtgärder som behjälpliga Forum-medlemmar har tipsat mig om. Men felet kvarstår ännu...

Jag börjar bli ganska uppgiven, som ni säkert förstår. Förra gången detta hände så gav Mekonomen upp och Bilia bytte bensinpump mm. för 9.000 kronor. Jag är livrädd att något liknande ska hända igen.

Snart har jag varit billös i två veckor. Det är inte utan att man börjar fundera om bilen har gjort sitt. Men samtidigt har jag lagt ner så mycket pengar på reparationer så det känns dumt att ge upp nu. Man tror ju att alla tunga reparationer bör vara gjorda vid det här laget...

Vänliga hälsningar

Bromma-Uffe
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bromma-Uffe skrev:Hej igen!

Jag har inte kollat sidan på några dagar, men nu är jag inne igen. Jag är mycket tacksam för alla goda råd. Jag gick till Mekonomen häromdagen och gav dem en lista med tips från er... Hoppas det var okej?

Nåväl, min mek sa igår att det troligen var svänghjulsgivaren som var trasig och de håller som bäst på att byta den nu. Jag hoppas innerligt att det är det felet, annars bilr det hiskeligt dyrt med onödiga reparationer...

Lyckas de inte nu så får jag väl byta mekaniker, eller försöka fixa det själv. Jag är dock ovan att meka, så jag är något osäker på att ta tag i det själv. Än en gång, tack för alla goda råd!
Det var just detta jag var rädd för...att dom ska byta allt dom tycker är "misstänkt"...
Misstanke kan bli dyrt! :wink:

Jag har två funderingar... Det ena: Det kan vara glapp inne i LMM (men det borde verkstan ha kollat).
Det andra: När bilen tappar kraft...sker detta när motorn är kall eller varm?
av Bromma-Uffe
Jag har lite svårt att svara på det. Jag fick inget klart besked om de hade kollat LMM. En annan mekaniker som jobbar där ibland påstod att min bilmodell inte har någon LMM... Jag får kolla med dem igen på måndag.

Kall eller varm motor... Första gången felet yttrade sig, då var bilen kall - den hade stått hela dagen och det var en något kylig kväll när jag startade den. Jag hade kört några kilometer, kanske 5-7 minuter, när motorn började hacka. Den hackade till och från någon kilometer innan jag gav upp och körde in till sidan. Bilen fick stå i 10 minuter vid vägkanten och sen gick den perfekt ända hem, ca. 2 mil. Dagen efter så började motorn hacka efter 100 meter, sen körde jag ca 10 km då motorn ömsom gick bra, ömsom hackade. Jag hann i alla fall lämna av barnen på skolan och sedan hanka mig fram till bilverkstaden.

Så felet verkar yttra sig både när bilen är kall och när den har hunnit bli någotsånär uppvärmd.

mvh Ulf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bromma-Uffe skrev:Jag har lite svårt att svara på det. Jag fick inget klart besked om de hade kollat LMM. En annan mekaniker som jobbar där ibland påstod att min bilmodell inte har någon LMM... Jag får kolla med dem igen på måndag.

Kall eller varm motor... Första gången felet yttrade sig, då var bilen kall - den hade stått hela dagen och det var en något kylig kväll när jag startade den. Jag hade kört några kilometer, kanske 5-7 minuter, när motorn började hacka. Den hackade till och från någon kilometer innan jag gav upp och körde in till sidan. Bilen fick stå i 10 minuter vid vägkanten och sen gick den perfekt ända hem, ca. 2 mil. Dagen efter så började motorn hacka efter 100 meter, sen körde jag ca 10 km då motorn ömsom gick bra, ömsom hackade. Jag hann i alla fall lämna av barnen på skolan och sedan hanka mig fram till bilverkstaden.

Så felet verkar yttra sig både när bilen är kall och när den har hunnit bli någotsånär uppvärmd.

mvh Ulf
Helt riktigt... :oops: du har Regina-systemet och det systemet har ingen LMM...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har/hade bilen några felkoder?
Felsymptom vid kod 1-4-4 är: Motor startar inte eller är orkeslös, motor har ryckig gång eller stannar. Låter som din bil! :wink:

Nu tänker inte jag beskriva hur man kollar upp detta, bilen är ju trots allt på en verkstad.
av Bromma-Uffe
Min okunskap avslöjas obarmhärtigt... Jag har faktiskt aldrig lärt mig att kontrollera felkoder. När felet upptäcktes så hade jag ändå en tid på verkstaden för en annan reparation, så jag bad dem prioritera bränsleproblemet först. Jag kontrollerade aldrig någon felkod, och har inte gjort det tidigare heller...

Och du har rätt; erfarna bilmekaniker borde ju kunna fixa detta. Annars går skam på torra land.

mvh Ulf
av Bromma-Uffe
Nu har jag i alla fall lärt mig hur felkoder fungerar. Detta borde jag ju ha kollat på en gång, redan innan jag lämnade in bilen... Nåja, alltid lär man sig något nytt!

1-4-4 är enligt en felkodslista jag hittade "Lastsignal saknas". Detta blir jag dock inte klokare av...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hur har det gått?
av Bromma-Uffe
Hej igen! Nu är allt fixat, bilen går som en klocka, och jag är 5.400 kronor fattigare...

Mekonomen felsökte under 2 veckor och gav sedan upp, efter att ha bytt bränslefilter, impulsgivare (till svänghjulet) plus tempgivare... De bjöd dock på kostnaderna för alla delar och arbete - felet var ju inte åtgärdat.

Jag fick på kort varsel tid hos Bra Bil (aukt. Volvoverkstad) i Vallentuna och bogserade dit bilen. De hittade felen ganska omgående:

• Läckage i avgassystemet; packning mellan avgasgrenrör och katalysator. Detta gjorde att Lambdasonden feltolkade värden, samt blev sotig och skadad. Detta omöjliggjorde också vidare felsökning.
• När detta var fixat lokaliserades huvudfelet, roten till det onda – överspänning i tändspolen. Detta orsakade bränslefelet, och sabbade också lambdasonden, som fick bytas. Mycket retligt eftersom Bilia hade bytt lambdasond för ett år sedan.

Bra Bil gjorde följande ingrepp:
• Byte av packningar vid avgasgrenrör m.fl. ställen, byte av främre ljuddämparrör + lambdasond + tändspole.
• Totalkostnad med arbete: 5.400 kr.

Dyrt, men jag hade nog inte så mycket att välja på…
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]