NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
KKR skrev:Du har skrivit om detta med rengöring av partikelfilter många gånger. Hur är det med garantier på detta jobb? Om du gör det vid exempelvis 12.000 mil, garanterar verkstaden att det håller 12.000 mil ytterligare? Jag tror inte det. Nu är väl inte det så vanligt att om någon byter vid 12.000 och sedan kör 12.000 till, men ändå. Och hur är det med maskinskadeförsäkringen, om man inte servar bilen enligt tillverkarens intervaller?
Tillverkaren är Peugeot/Citroen och de har aldrig förespråkat att partikelfiltret ska bytas vid 12.000 mil. Det är Volvos eget påhitt - ett påhitt som bara syftar till att lura bilägaren på pengar. Byte/rengöring av partikelfilter får anses höra till vanligt underhåll av bilen och i sådana sammanhang diskuteras väl aldrig garantier. Hur länge ett partikelfilter håller är ju naturligtvis helt avhängigt av hur du använder bilen. Rengöring/byte av partikelfilter görs vid behov, konstigare än så är det inte.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det inte bra att byta saker innan dom blir dåliga? En paralell kan ju vara tändstift som också finns i serviceplanen. Jag tycker det är bra att byta dom enligt plan istället för att bilen börjar gå dåligt och man skall felsöka etc. etc.

Om volvo anser att partikelfiltret skall bytas i förebyggande syfte så tror jag det finns en anledning till det, annat än ekonomiskt intresse för volvo.

Min XC60 T6 har sin första stora servicepunkt vid 24.000mil. Hade volvo velat tjäna pengar på onödiga saker hade den serviceplanen inte sett ut så.

/Martin
av Gourmand
MartinS skrev:Är det inte bra att byta saker innan dom blir dåliga? En paralell kan ju vara tändstift som också finns i serviceplanen. Jag tycker det är bra att byta dom enligt plan istället för att bilen börjar gå dåligt och man skall felsöka etc. etc.

Om volvo anser att partikelfiltret skall bytas i förebyggande syfte så tror jag det finns en anledning till det, annat än ekonomiskt intresse för volvo.

Min XC60 T6 har sin första stora servicepunkt vid 24.000mil. Hade volvo velat tjäna pengar på onödiga saker hade den serviceplanen inte sett ut så.

/Martin
Visst kan man tänka "förebyggande". Man kan t.ex. genomgå en hjärttransplantation i förebyggande syfte, för säkerhets skull liksom....
Volvo har inte konstruerat vare sig motor eller partikelfilter till dessa bilar, men är det enda märke som lagt in partikelfilterbyte som en servicepunkt på de bilar som använder denna motor. Varför ska man byta något som fungerar ? Och dessutom är fullt möjligt att återställa till nyskick när det behövs. Partikelfiltret har efter en seriös rengöring exakt samma funktion som när det var nytt. Dessa tämligen enkla åtgärder görs idag dagligen på bilar som lämnas till seriösa verkstäder, till vilket Volvos märkesverkstäder definitivt inte kan räknas - iaf inte vad det gäller frågan om partikelfilter. Det förefaller som att en del är fixerade kring att bilägandet ska vara så dyrt som möjligt och man gör partikelfiltret till ett större problem än vad det behöver vara. I själva verket så är det relativt enkelt och desutom billigt att underhålla ett partikelfilter. Iaf om man vågar tänka själv.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om det vore som du skriver så undrar man varför Volvo inte håller fast vid att alla Volvo skall servas var 1.000:e mil, som förr i tiden. Då hade de "korvat" av bilägaren mer pengar. Nej jag tror du hyser en viss aversion mot Volvo och deras verkstäder. Jag har "kört med" Volvos förebyggander service under mina 35 taxiägarår, och mina bilar har bara behövt åka bärgningsbil 2 gånger under dessa år på grund av maskinfel. Tror du att det inte varit fler gånger om vi hade kört till fel hade visat sig? Och att jämföra förebyggande service vid att genomgå en förebyggande hjärtplantation talar ju för sig själv.
av Gourmand
Det är skillnad på att ge bilen förebyggande underhåll och att lösa icke existerande fel.
Det finns naturligtvis en anledning till att Bilia låter min lilla privatverkstad göra jobb åt Bilia med jämna mellanrum. Det sker när de själva går bet på uppgiften. Detta får naturligtvis inte kunden reda på. Slutligen så är olja och filterbyte det väsentligaste när det gäller att underhålla en bil. Att byta ett partikelfilter helt i onödan är inte att beteckna som förebyggande underhåll - det är bara korkat !
av Lövet
Att rengöra ett filter är inget som auktoriserade Citroenverkstäder har i serviceplanen. Det är ett påhitt från din sida Gourmand. Däremot stämmer det att Citroen inte byter vid fasta intervall utan först "vid behov". Men de byter. De tvättar inte. Vad din lilla verkstad hittar på är en annan sak.
Du glömmer också att nämna hur många som får bestående felkoder på sina filter efter tvätt och i alla fall tvingas byta vilket citroenakuten är full av trådar om.
Är det bara vissa motorer och årsmodeller av dieslarna som har filter som behöver bytas?
Vilka?
Ska ev köpa en diesel (nya V40, begagnad V50 eller beg V70) så man vill ju veta om det är någon som ej har detta. Jag är mest intresserad av motorerna som heter Drive och D2.

Volvo påstår att nya V40 inte har partikelfilter. Gäller det alla nya bilar oavsett dieselmotor.
Kan det vara så enkelt att om de heter D2 = inget filter, Drive = filter?
av Lövet
Alla nya dieselbilar har partikelfilter.
V50 2.0D och V50 1.6d (drive) har filter som enligt Volvo ska bytas var 12000e mil och fyllas på additiv var 6000e.
Efter årsmodell 2012 så byts filtren "vid behov" på D2/Drive.

V70 2.0D och V70 2.4D/D5 har filter utan additiv som enbart byts om det behövs. Det är väldigt ovanligt på de bilarna och inget man behöver oroa sig över under 20.000 mil.
av DirkSchneider
Tjenare!

Funkar skitbra med borret, bilen drar t o m mycket mindre soppa!

Hur funkar det på nya, funderar på att göra det på vår v90 cc d4 också men borra och få motorlampa är inget alternativ, någon som vet?

:-D
av kvillebäck
getsome skrev:Eller så tar du en 16-18 mm lång träborr och borrar 3-4 st hål genom filtret , monterar tillbaka och kör problemfritt.
Hamnade själv i limp mode efter en omkörning för 1 vecka sen och läste ut bilen med Vida och mycket riktigt DPF fullt , provade nolla koden men den gick in limp mode efter 20 mil igen , har nu kört ca 30 min med 4 st 18 mm hål borrade genom filtret utan problem och en bil som känns 10 hk piggare. Läste även av difftrycket på givaren med dessa hål borrade och den ger ett litet difftryck som jag tror bilen accepterar som normalt och inte sätter felkoder/limp mode. Min är en 2005:a 2.0D , har du en 1.6 så börja med 3 hål. Är filtret ändå kasst så är det iaf värt ett försök. Vet inte om du måste nolla DPF räknaren samt ECM för att få bilen i normalt läge igen (min felkod vägra försvinna tills jag nollställde räknaren för DPF) , när det sen gäller sot så kommer det väldigt lite rök vid fullvarv , inget alls på mellanvarv och tomgång.
Vad är det för 16-18 mm långt borr du använder?
Skär du av toppen innan? eller botten?

Hur långt skall man borra för att inte förstöra katten? Den sitter väl i samma burk?
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]