Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Motorn i T6 Twin Engine och T8 Twin Engine är densamma förutom effektuttaget, dvs båda motorerna har turbo och kompressor.
av troubleshooter
SundanceKid skrev:
troubleshooter skrev:Passar T8 in i körprofilen så ska man nog fundera på om det är inte är en sån man ska ha, alla bilar är mer eller mindre komplicerade idag, detta är bara en del extra av typ 5000 som kan strula, passar det in och pengarna finns så är det kanske ett bra val, tyvärr så passar inte den körprofilen mig med den mesta av körningen består av 4,5 mil till jobbet och ingen laddmöjlighet på jobbet, och den andra halvan 11 mil till landet nästan varje helg, svårt att räkna hem det ekonomiskt i slutändan då.
11 mil körning om du laddar fullt innan så blir den väldigt snål.

Skickat från min ONEPLUS 6T
Volvo pekar väl på 5 mil på batteri på V90 T8, externa tester pekar på ännu lägre? För mig så räcker det inte att hälften av milen kan täckas av el när resten av milen måste täckas med en törstig bensinare. Får inte ihop ekonomin i alla fall :x
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
TheRealKeffo skrev: tis 16 jun 2020, 06:54 Innebär det att en framtida Polestar optimering kan ge motsvarande prestanda?
För V60 modellår 2019 fanns det ett tag möjlighet att Polestar optimera T6 Twin Engine. Gav +20 hk vid maxvarv och +50Nm, kommer inte ihåg vad det gav i mellanregistret.

Men det togs bort för nån månad sen, tyvärr. Var inne på att optimera min MY20 men som läget är nu kommer det inte att vara möjligt då Transportstyrelsen satt stopp för Polestar på Volvos laddhybrider. Effekten och vridmoment är en sak men jag kommer mest sakna övriga optimeringar rörande gasrespons, växlingshastighet osv.

Så här säger Volvo i min mejlkonversation med dem:
” Det är sant att Polestar optimering inte påverkar bilens värden på utsläpp och förbrukning, men dessvärre accepterar inte Transportstyrelsen detta för att betala ut miljöbilspremien.

Först när vi med säkerhet kan se att miljöbilspremien inte kommer äventyras kommer vi erbjuda optimeringar till laddhybrider igen.”
av SundanceKid
Så törstig är den inte på bensin.
Jag kan komma ner ganska lågt.
11 mil resa med fulladdat batteri vet jag inte om dieslarna kan slå.
Men längre än så då blir väl dieslar snålare, men va fan det ska va roligt också.
troubleshooter skrev: tis 16 jun 2020, 14:45
SundanceKid skrev:
troubleshooter skrev:Passar T8 in i körprofilen så ska man nog fundera på om det är inte är en sån man ska ha, alla bilar är mer eller mindre komplicerade idag, detta är bara en del extra av typ 5000 som kan strula, passar det in och pengarna finns så är det kanske ett bra val, tyvärr så passar inte den körprofilen mig med den mesta av körningen består av 4,5 mil till jobbet och ingen laddmöjlighet på jobbet, och den andra halvan 11 mil till landet nästan varje helg, svårt att räkna hem det ekonomiskt i slutändan då.
11 mil körning om du laddar fullt innan så blir den väldigt snål.

Skickat från min ONEPLUS 6T
Volvo pekar väl på 5 mil på batteri på V90 T8, externa tester pekar på ännu lägre? För mig så räcker det inte att hälften av milen kan täckas av el när resten av milen måste täckas med en törstig bensinare. Får inte ihop ekonomin i alla fall :x
av SundanceKid
Så här såg dagens hemresa ut från midsommarfirande på annan ort. Startade med helt tomt batteri och 5 pers i bilen.
Motorväg blandat med några mil småvägar och 4km grusväg.

Tid: 1 h 10 min
Distans: 78,5 km
Mätarställning: 1821 km
Förbrukning: 7 l/100 km
Elförbrukning: 2,91 kWh
Elgenerering: 2,83 kWh

Ändå rätt bra!!
Användarvisningsbild
av sura56
Snacka om att snacka sönder en tråd och komma bort från ämnet
Användarvisningsbild
av epostaren
TheRealKeffo skrev: tis 16 jun 2020, 07:03 Av färgerna som finns nu vilken skulle ni vilja säga döljer smutsen bäst?
Om Pebble Grey finns fortfarande, så röstar jag för den. Dom senaste gångerna jag har bytt bil, så har jag gått ut på parkeringen vid Bilia och kollat på dom skitiga bilarna och sedan valt färgen som jag har tyckt verkar mest förlåtande mot smutsen. Senaste gången blev det Pebble Grey.
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]