Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edwe
Hej

Har precis blivit ägare av en V60 2019 model.
Jag lyckas inte få den till att stänga av motorn vid stop, tex rödljus, funktionen är påslagen och bilen skall vara leverans servad med uppdaterad mjukvara. Nån ide?
Senast redigerad av 1 Edwe, redigerad totalt 0 gånger.
av JanneB77
Edwe skrev:Hej

Jag lyckas inte få den till att stänga av motorn vid stop, tex rödljus, funktionen är påslagen och bilen skall vara leverans servad med uppdaterad mjukvara. Nån ide?
Har du manuell eller automat? Manuell måste du lägga i friläge och släppa upp kopplingen.
Automat sköter sig själv, ibland stoppar den inte motorn vid ex ett rödljus. Varför vet jag inte.
av UnleashFusion
Edwe skrev: mån 15 jun 2020, 08:45 Hej

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... p-funktion

har du haft start/stopp sedan innan? då jag själv inte kan beskriva/säga hur det fungerar men instruktionen ovan..
av Edwe
Jag har automat.
Nej jag har inte själv haft det innan men åkt flera tex taxi som alltid stoppar vid rödljus
av monza
På min V70 D3 2016, automat, har jag en känsla av att det är batteriberoende. Har jag laddat batteriet eller kört en längre sträcka är start/stop mer benäget att aktiveras i köer jfm om jag kör korta körcykler så batteriet inte hinner ladda upp på samma sätt.
av Edwe
Ok, ja några längre sträckor har jag inte hunnit köra, max va väl några km.
Tittade på länken ovan och körde en lite runda för att kolla om texten "Ready" syntes, det gör den inte, dubbelkollade även att funktionen var påslagen.
Bilagor
start-stop.png
start-stop.png (98.41 KiB) Visad 2461 gånger
av Edwe
Har bokat tid på ÅF även om ja sa de skulle kolla det innan lev
Användarvisningsbild
av Bäckis
Prova att ladda batteriet och kör sedan en sväng och kolla om det hjälper. Att den inte stannar beror oftast på för låg spänning i batteriet.
Användarvisningsbild
av sony
Kan vara bilbatteri som är.svag. jag hade samma problem och efter att jag bytt den funkar allt 100%
av Edwe
Det verkar som ni har rätt, va inne idag å då uppgradera min PT mjukvaran (vilket jag uttryckligen sa de skulle göra innan lev) precis innan de va klart krasha uppgraderingen, fick en lånebil som jag fick vänta en stund på, skulle hämta några grejer (öl/vin) i min bil innan ja åkte å då sa PT att batteriet låg på 60% så han skulle ladda det över natten. Lånebilen en S90 funkar Start/stop helt klanderfritt varje gång. Så vi får se imorn

Ja, blir ju billigare med full tank då. :-)

Verkar lite svårt att se var man kan kö[…]

Tack för info, Verkar hoppfullt! Verkar som u[…]

Har inte fått upp det på två dag[…]