Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Mina problem började som så många andras med kylkampanjen. Fick tillbaka bilen och sköldpaddan dök upp som ett brev på posten. Handlaren bytte EGR-kylare efter att jag kom tillbaka, men fick betala felsökningen. Bilen blev inte bra och de ville ha 9K för ny EGR-ventil. Bilen har gått okey, men har larmat för låg spänning och haft problem att bli varm ( Utan tillsatsvärmaren igång. Det var aldrig ett problem innan kampanjen ) .

Men idag när jag skulle hem ifrån butiken så blinkade det till, och system efter system började fela. Eftersom jag har haft felmeddelande på låg spänning trodde jag att batteriet gett upp. Men jag fick kört bilen de 4 kilometrarna hem utan att den stoppade. Men kombiinstrumentet gick ifrån att funka som vanligt till och inte visa varv/temp till att visa det sporadiskt.

Bilen startar trots att så gott som alla system felar. Men följande meddelanden dyker upp.

*Försämrad motorprestanda
*Collision waring system Ej Tillgänglig
*Servostyrning Service Erfodras
*Parkeringshjälp Service Erfodras
*DSTC Service Erfodras
*Växellåda Minskad prestanda
*BLIS och CTA Service Erfodras
*SRS Airbag Service snarast
*Bromssystemfel Stanna snarast
*CTA av
*Strålkastarsystem Funktionsfel. service erfodras

Har en felkodläsare som fungerat tidigare som inte får kontakt med bilen nu.

Tror ni att det är ECU eller är det bara ett dåligt batteri?
Det stora batteriet mätte jag till 12.1 och det lilla till 12.7 när jag kom hem. I mina ögon är det lite lite efter mina ärenden på ca 3 mils körning. Det stora ger 13.6 när motorn går.

Misstänker såklart ECU men hoppas på att det är batteriet då jag vet av erfarenhet att man får mycket konstiga fel då.
Tacksam för inspel.
Senast redigerad av 1 Knatten, redigerad totalt 0 gånger.
Batteriet skall mätas när du kör på startmotorn. Du behöver en mätare som visar "peak" dvs. lägsta eller högsta värdet under mätningen.
Understiger lägsta värdet 10volt vid belastning så skall batteriet kasseras. EJ laddas.

Batterispänning på 12.1 V obelastat är skrot. (om du inte har glömt någon förbrukare på så du fått en urladdning utan att generatorn fått chans att ladda)
Ja det är säkert dags. Men jag börjar jobba kl 22 i morgon och begränsat med tid. Så hade varit skönt om någon har erfarenhet med alla dessa varningar. Tycker också att det är märkligt att felkodläsaren inte längre får kontakt med bilen. Kan det verkligen bero på lite ström i batteriet? Känns som något mer är galet här :(. Säkringarna ska jag gå över nu tänkte jag.
Knatten skrev: lör 13 jun 2020, 07:37 Ja det är säkert dags. Men jag börjar jobba kl 22 i morgon och begränsat med tid. Så hade varit skönt om någon har erfarenhet med alla dessa varningar. Tycker också att det är märkligt att felkodläsaren inte längre får kontakt med bilen. Kan det verkligen bero på lite ström i batteriet? Känns som något mer är galet här :(. Säkringarna ska jag gå över nu tänkte jag.
När du börjar jobba och att du har begränsat med tid är irrelevant.
Om batteriet är slut måste du ändå byta ut det.
Såklart Frippe så ska batteriet bytas om det är dåligt. Dock kan jag leva med ett dåligt batteri om det nu inte e rotorsaken till problemet. Och jag lägger då hellre ett par timmar på och få mera input.

Bilen startar ju, dock med alla felmeddelanden i displayen. Därav är jag skeptisk till att batteriet är problemet.
Knatten skrev:12.1 är nu med 17 grader i luften och batteriet på backen bredvid bilen utan belastning.

Har du varit med om att bilen larmar för allt möjligt när batteriet är slut?
Ja, och värre än så.

Anledning till larm när batteriet är dåligt är vanligtvis följande:
När du slår på tändningen så "pratar" databoxarna med varandra och säger att allt är OK. Om inte strömmen räcker för boxarna att svara så får du detta problemet.

Är du tveksam så sätt på ett par startkablar och se om det fungerar bättre.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]