Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Piepie
Hej!
Jag har en Volvo V70 2005 140hk 2.4l bensin. (N/A) som blev mindre känsligt på växellådan eller vid kopplingen. (Inte säkert) när köpte jag bilen då bilen ville dra snabbare 1a och 2a växel. När jag körde bilen på hög växel (4an) på lag fart (40-50) bilen hade Jätte fint djup motor ljud. (Typ djup growling ljud) Den var mycket känslig mot gas. Jag behövde vara väldigt försiktig när jag startar bilen och dra i väg med bilen på 1an växel och sen växla till 1an till 2an (2500rpm) , 2an till 3an (2500rpm) annars bilen rycka lite fram men bilen känns mer pigg och ville gå snabbare på 1a och 2an växel Och samma på 2an till 3an.

En dag så körde jag bilen lite för hårt och sen plötsligt blev bilen mycket mjukare på 1a och 2a växel. Bilen känns lite seg och har lite mindre kraft känns som hur den ökar i fart. Växling blev mindre känsligt. Jag kan växla Fint (smooth) på låga varvtal på 1a och 2a och bilen ryckar inte fram längre. (Mer snäll mot vilken rpm jag växlar) men framförallt att bilen känns lite seg. Inte mycket så att nån annan kan upptäcka utan bara jag. De som prov körde bilen säger att det är en 140hk bil. Det är seg jämfört med bilens vikt och det vet jag men min problem uppstött plötsligt en dag efter 1.5 månader sen jag köpte bilen och jag körde bilen varje dag!! Jag vet hur det känns att köra bilen!
Det känns gas pedalen blev lite mindre känsligt mot gas. Jag kan trycka på gas pedalen 2-3 cm upp och ner utan att påverka bilens rpm på 3an Eller 4an växel (70-80km/h) Det finns inte längre lika fint djup howling ljudet som jag pratade om innan. Men den låter inte helt onormalt eller ojämnt heller bara den har tappat den fint djup ljudet lite och känns som mer luft är inblandade i ljudet kan jag säga. Bilens bränsleförbrukningen är samma som innan. Jag ser ingen skillnad där. 8.6/100km (jag kör mest i stan... ungefär 10-15 km varje dag). Rpm på morgonen kallstart 1600 och sen 850 när bilen är tillräckligt varmt så den går ner till 750.
Jag har läst fel kod men det visar ingen felkod på felkodläsare. (Ingen miss tändning eller ECU kod eller motorlampa lyser)
Bilen har full stämplad service bok sist serverade 2 månader sen. Bara olja service enligt den företaget jag köpte bilen från. (Inte Volvo återförsäljare) men de andra gångerna var det Volvo återförsäljare som har serverat bilen.
Jag gick till den företaget jag köpte bilen från och berättade dem om problemet. De prov körde bilen men dem tyckte det var helt ok men jag vet att det är inte. För mig det känns som motor var chippad innan och plötsligt den gick till bak till Vanliga inställning ( factory default ) eller den jobbar mer på uppförsbacke på 4an växel än den gjorde innan.

Efter lite sökning på internet så hittar jag - Luftslang vakuum läckage , tändstift, tändspole, gasspjället och gasspjället sensoren, maf Och Map sensor, Dålig Luftfilter, katalysator, läckage i avgasröret, dåligt bränslepump och regulator, Mindre växellåda olja, fasta bromsbelägg, grenrör packning, dåligt spridare , dåligt bränslefilter osv osv kan orsaka problemet.
Nu min frågan är att om det var en av de Har orsakat Problemet , skulle jag inte få nån typ av fel kod på bil ECU? Men jag får inte nån felkod på bilen !!! Har nån upplevt samma problem som mig och vad kan man gör åt det?
Tack förhand för alla goda råder och informationen 🙏
av MickeM
Oerhört svårt med fel som endast upplevs av föraren utan att backas upp av annat än känslan.
Det är ju också så att bilen motorstyrning adapterar sig efter föraren med tiden.

Men det kom plötsligt, alltså.
Annars är ju luftfilterbyte, bränslefilterbyte, rengöring av gasspjäll, renblåsning av slangen till MAPsensor, tändstiftbyte osv, det man bör göra.
Dvs service.

Lågt lufttryck i däcken gör också mer än man tror. Så även anliggande broms. Men, du borde då ha märkt av förbrukningshöjning mer än accelerationen.
av Piepie
Det är sant speciellt när det inte finns nån felkod!

” Det är ju också så att bilen motorstyrning adapterar sig efter föraren med tiden.”

Oj! Det visste jag inte innan. Det var intressant. Kan du förklara mig lite mer om detta ämnet. Speciellt när jag tänker att gaspedalen är inte lika känsligt.
Den mesta skillnaden Jag upptäckte att bilen rycka inte fram när jag dra i väg eller växlar från 1an till 2an eller 2an till 3an .. bilen är väldigt snällt mot mig vid låga växlingar jämfört med innan. Innan var det att det var väldigt lätt att rycka vid låga växlingar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Alla adaptering kan man nollställa genom att lyfta batterianslutningen och vänta några minuter innan man lägger tillbaka den. Iallafall på v70 mk 1, borde vara samma.
Ett annat tydligen ganska vanligt fel är att luftförvärmningsspjället fastnar i varmluftläget och det innebär att motorn får luft som är uppåt +50 grader sommartid.
Jag lovar att den blir trött av det. :P
Går enkelt att kolla om man råkar ha en digitaltermometer med givare på lång sladd; man slänger helt enkelt in givaren i luftfilterboxen, tar in displayen i kupen och åker en sväng. Temperaturen där bör ligga runt +15 .. +25 så länge det är svalt ute. Borde väl gå att läsa ut intake air temperature om man har rätt diagnosutrustning också :P
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]