Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aki
Hej! Har precis köpt bil för första gången, det blev en V70 D3 2016 Momentum automat. Tittar på att hyra husvagn och behöver då veta totalvikten för bilen, men har inte fått hem registreringsbeviset än.
Någon som har koll på totalvikten på denna kärra?
Användarvisningsbild
av Variosboy
På biluppgifter.se kan du knappa in regnumret och kika på vilken dragvikt som gäller beroende på vilket körkort du har.
av aki
Variosboy skrev: fre 12 jun 2020, 14:42 På biluppgifter.se kan du knappa in regnumret och kika på vilken dragvikt som gäller beroende på vilket körkort du har.
Tack, ska kolla den!
Användarvisningsbild
av apersson850
Högsta tillåtna släpvagnsvikt beror bara på bilen, inte på körkortet. För den här modellen är den 1800 kg.
Högsta tillåtna totalvikt på släpet beror däremot på körkortet och på bilens totalvikt. Om du har fått hem själva bilen står totalvikten på dataskylten som sitter på höger B-stolpe.
Men det räcker att veta registreringsnumret för att använda länkarna ovan. Transportstyrelsens uppgifter om fordon kan du också använda.

Jag blev nyfiken och kollade på LAK 437, en likadan bil. Totalvikt 2290 kg. Vilket innebär att du klarar en vagn på 1210 kg på B-kort. En annan likadan bil låg på 2310 kg. Då blir det bara 1190 kvar till vagnen. Vad har du för körkortsklass?
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av aki
Tack för uttömmande svar! Jag har ett vanligt B-kort taget efter 1 juli 1998. Då tror jag husvagnen jag kollar på är 30 kg för tung... :)
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev: Jag blev nyfiken och kollade på LAK 437, en likadan bil. Totalvikt 2290 kg. Vilket innebär att du klarar en vagn på 1290 kg på B-kort.
3500-2290=1210
Användarvisningsbild
av apersson850
Redan när jag funderade på att köpa XC70 satte jag igång med att fixa E-kort. Jag insåg att bilen inte var användbar för mig utan. Jag tog E-kortet en månad innan bilen levererades. Det är finessen med att köpa nytt. Man får lite tid på sig.

Mitt i ett redigerande av mitt inlägg ovan försvann mitt internet, så inlägget blev halvdant. Jag har rättat till siffrorna nu.

De flesta husvagnar jag tycker är OK i storlek ligger på minst 1500 kg. Den jag har nu väger 1700 kg.
Kommer du bara åt att köra upp någonstans är B96 något av det billigaste campingtillbehör du kan köpa. Min kära dam tog det, så hon skulle kunna köra husvagnen, om inte jag kunde, av någon anledning. Hon gav 1030 kronor. Jag fick betala mer för ett nytt campingbord...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Får nog bli att ordna B96 åt frugan. Har aldrig behövt bry mig för egen del, med CE får man köra en gigantisk husbil med rejäl husvagn efter om det skulle behövas.
Men nu med 1500 kg vagn och V70 D5 AWD är det vettigt om frugan får köra också.

Jag har trasslat länge med att försö[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag hade fortfarande visning av temperatur tills f[…]

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]