Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Argh.. Varför berättar ingen sånt här.
Skulle äntligen byta vänster ytterknut men jag får inte loss drivaxeln ur lådan. Vill inte ta i hur mycket som helst med kofoten, lagren i lådan är inte gjorda för att ta upp tonvis med axiallast.

Okej, jag får byta knuten med drivaxeln på plats men hur knackar man loss knuten från axel när man har noll manöverutrymme? Började fundera på skruvhålet som ju faktiskt är genomgående, skulle man inte kunna trycka ut axeln med skruven? Spline-axelhålet från insidan är väl genomgående i knutens inre del..
Så jag kapade huvudet på en M8 skruv (den blev ca 27mm lång), petade in den i hålet och skruvade i ordinarie skruv. Några drag med spärrskaftet, behövde inte ens ta i, och knuten var separerad från axeln!!!

Tänk så mycket möda jag har slösat bort på meningslöst hamrande :-D
Funkar förstås bara på knutar som har skruv, inte på de äldre som har mutter på axeländen..
Edit: uppenbarligen har inte alla knutar genomgående hål, saknas sådant så går detta trick förstås icke!
Har för övrigt en V70 mk 1 -00
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Bra initiativ.
Egentligen skulle det finnas en låst tråd med sådana tips, ang bilarna i denna tråd.

Vid demontage/ montage av yttre knuten (skruvmodellen) använder jag en långt gängad M10 skruv (kapad av gängstång med svetsad mutter) och pressar med befintliga gängan i drivknuten.

Sätt spänn med skruven och en lätt knack, så hoppar den isär. Man kan då göra det på plats i bilen.

Vid återmontage av yttre knuten sätter jag ett bundband som håller samman C-ringen, och när drivknuten knuffar upp bundbandet är c-ringen redan inne i knuten. Sen skär man av bundbandet.
Inget våld där heller.
Aha, ska prova hålla c-ringen med buntband när jag ska montera nya knuten i morgon. Tack :-)
MickeM skrev: fre 12 jun 2020, 18:00 Egentligen skulle det finnas en låst tråd med sådana tips, ang bilarna i denna tråd.
Finns det något bra trick för att få ur vänster drivaxel ur lådan?
Jag har lyckats med det förut men nu vill den inte hoppa ur.. C-ringen i inneränden verkar göra sitt jobb lite för bra ;-)
Jag brukar försöka ta tag i inre damasken och göra många ryckande ut och in i det lilla glappet som är.
Slagborrsliknande liksom.
Ryck,ryck,ryck,ryck,ryck plopp!
Brukar funka.

Annars får man sätta spjärn och småknacka.
Jag tror vibrationerna/darrande är viktigt.
MickeM skrev: fre 12 jun 2020, 21:08 Jag brukar försöka ta tag i inre damasken och göra många ryckande ut och in i det lilla glappet som är.
Slagborrsliknande liksom.
Man kanske skulle kunna sätta en stor slangklämma runt metallkroppen på innerknuten och klämma fast stålband (typ packband) under klämman så att man kan rycka knuten rakt ut? När man försöker bända under kanten på ena sidan så lär det bli "byrålådseffekt" så den nyper fast i stället.
Men som sagt, denna gång får den nog sitta kvar :-)
Jag tror byrålåda effekten är ganska liten.
En större slangklamma kan funka.

Jag brukar bara gripa tag i damasken med handen och "slagborrsrycka".
Men jag har inte haft ur så många förstås.
Dom kom snällt, men så är ju inte alltid fallet.

Och Volvos är lite jobbiga med att man måste hålla ihop inre knuten också.
På inre CVknutar med en spårring i ytterskålen som håller inre knuten från att trilla ur kan man använda hela drivaxeln lite som en glidhammare. (Gäller ej på dessa Volvo)
Ah, så lätt det gick att få dit knuten med buntbandstricket! :-)
IMG_20200613_123834_DxO.jpg
IMG_20200613_123834_DxO.jpg (129.31 KiB) Visad 2147 gånger

Och så dit med drivknutsfett, damask och klammer..
IMG_20200613_125718_DxO.jpg
IMG_20200613_125718_DxO.jpg (129.97 KiB) Visad 2147 gånger

Jo förresten, om man använder Biltemas tång så är käftarna så vassa så att den klipper av klamret när man drar åt. Iallafall den individen jag fick.
Jag rundade av spetsen på käftarna lite, sen fungerar den faktiskt! ;-)
tång.JPG
tång.JPG (24.38 KiB) Visad 2147 gånger
Erik Å skrev:Funkar förstås bara på knutar som har skruv, inte på de äldre som har mutter på axeländen..
Har för övrigt en V70 mk 1 -00
Bra trix det med bulten och buntbandet. Ska bidra med ett till det går att pumpa in fett i drivknuten genom bulthålet.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]