Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns ett beredskapsläge, där bilen lägger till bromsarna lite grand, om den tror att en farlig situation är på väg att uppstå. Kanske blivit något fel så den tror det hela tiden?
EbbevonVolvo skrev: Bromsarna är numer konstruerade så att bakbromsarna ansätts före frambromsar. Detta för att undvika att bilen niger vid inbromsning.
Aha, är det därför beläggen bak slits snabbare än de främre?
Jag har en V70 D3 från 2012 och den har nu gått 20500 mil. Bak bromsarna gick varma när jag köpte den och bytte då skivor och belägg som var ihoprostat. Det var vit alu oxid på kolvarna som jag putsade bort och kolvarna gick då lätt. En vecka senare gick bromsarna rejält varma och beställde 2 nya Trw bromsok.
Bromsarna funkade bra , utan värme och anliggning i cirka 1-1,5 år sedan har jag fortsätt köra nu i kanske snart 2 år med ganska varma bakbromsar. Efter 1-2 mils körning blir de ca 70-100 grader varma och det av väldigt få inbromsningar. När jag kört längre sträckor så kan det ibland lukta bränt av bromsarna. Nu efter ca 3500 mil är snart beläggen slut igen!
Kollade igår på jobbet och belägg , kolvar och glidbultar löper lätt som det ska. Hyfsat störande.
Hjulen har inte en tendens till anliggning när jag hissade upp bilen på jobbet och inte heller med startad motor.

Jag ställer mig också frågande till vad det beror på. Kan det va ABS- hydraulenheten som spökar? Vi har mycket Volvo på jobbet men har faktiskt aldrig behövt byta ABS enhet på en V70ll tidigare...
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]