Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Hoppas kunna få tips om vad detta kan vara för fel på min volvo s80 som jag köpte i slutet av mars.
Jag blev väl lite halvt lurad och gav för mycket för den, eftersom han jag köpte den av inte sa något om detta när jag köpte den av honom. Allt kändes bra när jag provkörde den.
Men bara ca 2 dagar efter jag köpt den hände det första gången. Den hade stått parkerad vid jobbet och jag skulle hem. Jag vred om nyckeln och den startar, kommer upp i varv, men sedan dör motorn. Jag testar igen och det hjälper inte att jag gasar extra, motorn dör ändå. Flera felmeddelandelampor lyser. Det slutade med att jag fick lämna kvar bilen där tills nästa dag då jag ringer killen jag köpte den av och han säger sig att det var märkligt. Jag åkte och tvättade bilen så fort jag hade köpt den av honom och då skyllde han på att det nog kommit in fukt nånstans som ställer till det. Han kommer till mitt jobb där den var parkerad och prövar lite olika grejer. Sedan gör han så att han kopplar loss minuspoolen från batteriet, väntar någon minut och sedan kopplar tillbaka den igen. Då startar bilen igen och den låter som vanligt. Han säger att han inte kunde se vad som var fel nu och eftersom han nollställde batteriet så går bilen som den ska igen och det går inte att felsöka just nu för att felet nu blev nollställt. Tills det kommer tillbaka igen. Han sa att han kunde komma tillbaka igen om det händer igen och då ska han ha med sig sin felsökningsipad, felsöka direkt innan jag nollställt batteriet. Och det hände ett tag efter, han felsökte och det visade (om han nu talade sanning alltså) på 6 olika fel på gasspjället. Sedan nollställde vi igen och han sa att jag får fortsätta göra det tills vi fixat det. Han skulle kolla upp exakt vad som skulle göras med gasspjället, det var svårt att veta precis vad skulle åtgärdas med det. Jag ger det lite tid och ringer sedan och det händer inte mycket. Sedan lämnar jag bilen till honom i en vecka men han har (enligt honom) jobbat så mycket så han hade inte hunnit lägga mycket tid alls på att fixa bilen. Han sa att han bara bytt några jordkontakter, "man kan byta hur mycket som helst, man det är svårt att veta precis vad det är som gör att bilen blir så" sa han. Efter jag tog tillbaka bilen har jag inte orkat bry mig om mannen mer, jag orkar inte hålla på o lämna den fram och tillbaka, vill hellre fixa detta själv, synd bara att behöva lägga ut massa extra pengar på det hela....
Mycket riktigt kom felet tillbaka igen och fortsätter. Men den startar alltid igen och går som vanligt bara man nollställt batteriet. Det är olika när det händer, ibland under körning, men oftast när den stått parkerad och man ska köra iväg. Nån gång har det vart efter 20 mils körning, nån gång efter 10 mil, det har ofta gått ca 1 vecka och man har kört lite grann nästan varje dag och så händer det. Dock har den också gått 35 mil felfritt och det hände efter att ha kört någon dag till. Den verkar gå in i nödläge när det händer under körning. Abs lampan lyser, och slirlampan, motorn låter ojämnt, upp o ner ljud, och körningen är hackig, går ej mjukt. Och km-mätarn och varvräknarn går inte heller. Nån gång under frost och start i kallare temp har det kommit fram konstiga meddelanden, "bromsfel, stanna omedelbart". Så lite olika felmeddelanden och varningslampor lyser när det händer.
Har vart hos en annan bilreparatör och de felsökte men antar att eftersom bilen gick som den ska då så visades inget felmeddelande alls när de felsökte. De föreslog att vi skulle serva den, det gjorde vi och bytte luftfilter, bränslefilter, och tändstift. Men felet kom tillbaka igen.
Batteriet kan det inte vara fel på, det ska vara nytt, om man kan tro på säljaren alltså (det ser dock nytt ut). Motorn är det inte heller fel på, går som en klocka.
Tror ni att det kan vara gasspjället eller vad kan det vara? Något annat elfel? Isf kan det ju kosta några tusenlappar att laga. Men eftersom jag trivts så bra med bilen annars så vill jag gärna laga den och ha kvar den.
Tacksam för tips på detta, sorry for the long post
Spjällhuset är vanligt fel på årsmodeller upp till 02 om jag inte minns fel.
Firman du lämna in till. Kunde de inte felsöka? De borde kunna se gamla koder.

Steg ett är ju att tvätta spjället men troligen måste du byta det..
Men som sagt felsök bilen innan du byter något. En seriös verkstad borde hitta felet snabbt.
Eller så skriver du vart du finns i landet så kan säkert någon här hjälpa dig felsöka för en fika peng.
Det var en privatperson med liten egen "firma" som felsökte med sin dator andra gången så han kanske inte kunde se gamla koder...
Jag bor i stockholmsområdet annars men är just nu i jönköping hos föräldrarna, om du vet något bra ställe i jönköping eller i stockholmsområdet?
Kan alltså spjällhuset uppföra sig så att när man bryter strömmen och tillbaka igen så går allt som det ska?
Som sagt ibland efter kortare sträcka, ibland efter längre.
När jag hade min bil på rekond så kom det in vatten/fukt vid motortvätten. Jag märkte av att bilen gick väldigt ryckigt vid gaspådrag men det upphörde efter en vecka eller så.
När du tvättade bilen, utförde du en motortvätt också?
Motortvätt medelst spolande = ajabaja.
Fuktig trasa om det nu är så noga.
Skapar mer trubbel än det ger fördelar.

Jag måste säga att det var en seriös säljare som kommer och hjälper. DET gör inte många vid privatköp.. Det gjorde nog inte jag heller.
Bilen är gammal och kan därmed paja när som helst. Eftersom personen kommer och hjälper såldes nog bilen med gott samvete och du hade otur.
Eller ev då "tvättade sönder"den.

Allt säljaren påstått om hur fel uppträder och felkoder försvinner stämmer.
Dålig jord någonstans är inte alls omöjligt. Eller oxid orsakad av tex fukt. Nåt huvudrelä...
Gasspjället tror jag inte på då även ABS felar.
Hastighetsinformstionen kommer från ABS.
DIM tror jag inte heller, eftersom bilen går dåligt.

Att kalla dig "lurad" låter väldigt illa!

Otur, skulle jag säga med tanke på säljarens goda vilja.
Eller skapat fel, om det spolades vatten under huven.
Normal utvändigt tvätt är en helt annan sak, som den absolut ska tåla.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]