Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjulle
Jag bytte idag bromsskivor och belägg bak på min xc70 2015. Nu trampar jag i botten vid bromsning. Jag har inte trixat med att öppna nipplar eller någe. Jag kör enl boken .....lägg i handbroms minst 3 ggr samt att trampa tills bromsen känns fast. Jag har ju kört tillbaka kolven manuellt. Kan jag ha fått luft i systemet trots att kag inte trixat med nipplar och dyl?
av daekol
Säker på att du fått beläggen korrekt monterade. Vet att jag en gång bytte bromsar på en bil bak och då blev det samma fenomen. Orsaken var att det var olika belägg inre och yttre, dvs beläggets baksida hade piggar som stack ut, dessa piggar låg emot kolven och även okets utsida så bromseffekten blev väl reducerad med 90%. Minns inte om det är någon skillnad på dessa belägg dock, vill minnas att det inte är det. Det har inte orsakats någon läcka internt i huvudcylindern? Vet att det kan uppstå om man trycker tillbaka kolvarna och puttar tillbaka all vätska till cylindern.

Jag själv brukar ALLTID öppna nipplar vid byte av belägg och/eller skivor. Klämmer även åt bromsslangen så ingen vätska kan smita tillbaka. Då får man ut gammal sliten vätska från oken också. Men mitt enda råd jag kan komma med nu är väl att du plockar isär allt igen och dubbelkollar så allting är som det skall.

Just det, kolla också om pedalen sjunker om du pumpar upp ett tryck och håller.
av William85
Har aldrig hört att det skulle vara skadligt att trycka tillbaka kolvarna med stängda nipplar. Däremot tycker jag ofta bromarna kan kännas lite svampiga/ ta aningen längre ner ett tag medan beläggen slits in. I synnerhet nya belägg på en gammal skiva men även nya i viss mån.

Har du bra bromsverkan men med lite längre slag än normalt skulle jag avvakta par dar och se om det inte blir bra av sig själv när beläggen sätter sig utan att fjädra tillbaka på ojämnheter.
av Fjulle
Jag hade trixat lite för mycket när jag tryckte tillbaka kolvarna. Kolvarna kom utanför sin bana och luft smet in. In på Volvo som bytte bromsvätska (som ändå skulle göras) och nu är allt frid och fröjd.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]