Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raad
Någon som provat HVO bränsle i sin Volvo diesel. Godkänt lr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Volvo rekommenderade inte mig att tanka det i min V60 D4 MY17, då det tydligen är någon skillnad på bränslepumpen mot i de nyare modellerna där man har godkänt ett användande.
Sen finns det ju såklart de som ändå tankar utan att märka några problem.
av Henkan
Tittar man på artikelnummer på Bildelsbasen på pumparna till en S/V60 D4 2017 och en S/V90 D4 så är det samma nummer, både på högtryckspumpen och tankpumpen. Man undrar vad som skiljer, har man olika pumpar med samma nummer?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Såhär skrev man till mig i april förra året:

Hej,

Tack för ditt mejl angående HVO100.
De bilar vi tillåter HVO100 i har en bränslepumpskonstruktion som gör det möjligt och som tillåter annat bränsle. Äldre bilar med samma motor har delvis en annan bränslepumpskonstruktion.
I dagsläget blandar de flesta stora drivmedelsbolagen i HVO i sin diesel son du kan tanka din bil med:
· OKQ8 diesel, upp till 40%.
· Preem Evolution diesel 32%.
· CircleK Miles Diesel, upp till 40%.
· Tanka diesel, upp till 40%.

I dagsläget har vi ingen information om även äldre bilar kommer att testats för detta drivmedel.

Vi hoppas att ovanstående svarar på det du sökte.

Tveka inte att återkomma till oss om du har ytterligare frågor eller funderingar.
Med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
av Derank
Har kört XC60in D4a till och från i ett par år snart på HVO 100

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p&a[…]

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]