Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KH
Hej

Jag har vid två tillfällen fått problem när jag skall backa, hjulen låser sig efter ca ett halvt varv och jag kommer inte längre bakåt, framåt går dock att köra igen. Någon som råkat ut för något liknande / har en förklaring till vad som orsakar detta? Handbromstrummorna? bromsbeläggen som kilar fast?

Bilen är en S60 -01

/Kristofer
Senast redigerad av 1 KH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
Byt handbromsbelägg så fort du kan.
Då kommer du slippa oväntade överaskningar på vägen.
Med största sanolikhet så är det dom som släppt som föregående skrev.
av tega
Samma sak hände på min 850 och även en v70 men bara när jag tvättat den och den stått över natten i garaget, kan det varit samma sak ned handbromsbeläggen tro?
Användarvisningsbild
av camaro69
Ta bort skivan och kolla snarast. Har du otur och beläggen släppt från backarna, så kan det bli en fin sallad av alltihop.
Som "grädde på moset" kan "klacken" på spindeln gå av. Går denna underbara alumimiumklack av, så blir det att köpa ny spindel som kostar endast ca 4500 kronor. Skulle tippa på en reparationskostnad ca 6 000 per sida bara i delar. Sen kommer arbetet och fyrhjulsmätning till.

Så demontera snarast och kolla vad som är orsaken, eller kör sönder och betala. Detta är inget som någon försäkring tar.

:D
av Marbas
Garanterat handbromsbackarna. Hade samma problem på min (jobbet att hitta parkering där man slipper backa ut ifrån...). Backarna var lösa och problemet försvann efter bytet. Mycket mycket enkelt att byta själv.
av s60awd
tega skrev:Samma sak hände på min 850 och även en v70 men bara när jag tvättat den och den stått över natten i garaget, kan det varit samma sak ned handbromsbeläggen tro?
Skulle snarare tro att det är bromsarna som satt sig... händer ofta när den är nytvättad... knappast bromsbackarna till handbromsen i detta fallet.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Kan bara rekomendera alla som läser detta att regelbundet byta sina handbromsbackar.

Vad som är regelbundet kan vara lite lurigare och beror på förhållanden.

Men jag tänker göra det var 10.000 mil eller var 5-år

Fler förslag?

Relativt enkelt att göra själv eller en servicefirma om man så föredrar.
mvh Roland
av jbl
Det hade släppt på ena sidan på min bil efter fyra år och 6000 mil. Skräp är vad det är. Tur att man är pedantisk med service på bilen.

Jobbar kompis 4 år gammal S80 med 7000mil som det släppte för fick laga den för 11000kr då det slog fast i motorvägsfart.

Ok, då kör jag.

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]