Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasNygards

MickeM skrev:Felkoden indikerar att ratten inte är i det läget den blivit kalibrerad till att vara rakt fram.
Då stämmer inte förväntade G-krafter och hjulhastigheterna med vad systemet förväntar sig av rattens position.

Dvs en dålig hjulinställning med sned ratt kan ge det fenomenet.
Rattvinkelgivaren gör att antisladd vet i vilken position ratten är för att via den och input från ABS sensorer, G-kraft mätare i X och Y axeln veta/känna om bilen sladdar eller ej.

En hjulinställning så ratten blir rakt kan absolut vara lösningen.
Annars tillkommer en kalibrering av rattvinkelgivaren, och i sämsta fall utbyte och kalibrering av densamma.
Ja. Om jag hade läst ordentligt så... Det är ju faktiskt det som felkoden säger. Bild

0106 steering Wheel or wheel alignment incorrect.

Dvs att hjulinställning eller ratt (-vinkel inställning) inte är korrekt...
av MickeM
En tilläggskommentar till mitt första svar är, att om felkoden kom tillbaka omedelbart utan att bilen kördes, så talar det för rattvinkelgivaren.

Men en utförligare (komplett) felkod och info om det fanns fler felkoder i andra styrdon hade gett ett säkrare svar.
Om det var en volvoscanner började felkoden sannolikt "BCM" följt av 0106.
Felkoden betyder just felaktig hjulinställning.
(Brake Controlle Module)

Eftersom inte SWM har något, (eller?) och ratten de facto är sned, så lutar det åt just hjulinställningen.
(Steering Wheel Module)

Men, man borde ha behöva kört några kilometer i alla fall innan det återkommer kan jag tycka.
Därför lägger jag in brasklappen att det kan vara givaren, (kallas också kontaktrulle) eller rent av själva SWM.
Men då borde också fler rattfunktioner strula.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]