Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersTbab
#1384090
Hej!
Jag står med motorhaveri på en XC70 -14 D4204T5 och undrar nu om man kan montera en D4204T4 alt, D4204T14 istället utan mjukvaru eller andra problem, kort o gott passar de i min bil.
Har fått sprickor i cylinderfoder på cyl 2 och 3. Troligtvis pga EGR kylningen inte fungerat som den ska.
Tacksam för svar.
//Anders
av Filippo76
#1384109
Intressant, har en likadan fast My-15. Uppdagades detta av hög oljeförbrukning eller vad?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1384124
Tråkigt med ännu en D4204T4 (D4 VEA) som gått hädan.

D4204T4 är ju en D3 som på forumet sägs vara en "nertrimmad" D4. Hur mycket som rent mekaniskt skiljer, om något, vet jag inte men det bör finnas någon på forumet som vet.
D4204T14 är ju en lite senare D4 så det är ju en intressant fråga om den passar mekaniskt.

Något som slår mig är att "sirmiky" har ett (antagligen) sprickfritt D4204T5-block i den här tråden: viewtopic.php?f=56&t=152688
av AndersTbab
#1384148
Filippo76 skrev: mån 08 jun 2020, 22:42 Intressant, har en likadan fast My-15. Uppdagades detta av hög oljeförbrukning eller vad?
Nej, började bygga tryck i kylsystemet så att det larmade på för låg kylvätskenivå. Men det försvann aldrig någon vätska, när man släppte ut trycket så steg nivån till normal igen i tryckkärlet.
Enligt datorn så har den aldrig gått varm heller.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1391640
Såg i den andra tråden att det blev maskinbyte för 35 000. Begagnad motor?
av AndersTbab
#1391735
Ja, en D4204T14 -16 blev monterad. Allt gick bra, men behöver nog uppdatera mjukvaran för den motorn för den kan dö av i start när den är kall.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1391739
Blev det bytat kamrem vid motorbytet? Sett minst 2 andra som inte fått "nollan" riktigt rätt på bränslepumpen, vilket ger symptomen att motorn vill lägga av på låga varv typ parkeringskörning.
Nu kan ju ditt fel va något helt annat men nämner det ändå.
av AndersTbab
#1391744
Kamrem , multirem, egr ventilen o kylarn, blev bytt på förra motorn (T5) och överflyttat till nya (T14) Så det kan va ngt där menar du! Jag är ingen motorkunnig varelse, men kan prata med verkstaden som gjort jobbet
Användarvisningsbild
av Cotag
#1391769
Se om symptomen är lika som i den här tråden. Det finns även länk till en annan tråd där med samma problem.
viewtopic.php?f=56&t=154462
av AndersTbab
#1393329
Nu så går bilen som en klocka igen :-)
Det va nollning av bränslepump som krävdes, ingen mjukvara uppdaterades.
Men tycker som sagt att Volvo Cars borde gå in med ngn variant av goodwill på den här typen av fel :sick: summa summarum så kostade det här kalaset 22500:-motor/ 14000:- montering/ 7500:- felsökning på Volvo verkstad!
Men monterat på en icke Volvo auktoriserad verkstad.
Volvo skulle ha 113000:- för arbetet och utbytesblock. :-o

Hej Tänkte att väcka den här tr&ari[…]

Slirande rem v60

Hej! Jag har en Volvo v60 D4 (D5204T3) där […]

Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

För att framtida personer med samma/liknande […]