Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnteP
Varit och kollat igen nu.
Säljaren tog inte 20k...sista bud var 23000:-

Fick till att firman åker in och besiktar på måndag, efter den får jag se sen hur jag gör. 23000:-nybes alltså.
Förutsatt att den går igenom / ev. fel åtgärdas

F.ö har jag synat bilen två gånger idag efter provkörningen igår och jag kan inte se någon nyansskillnad någonstans öht...
Ante
av AnteP
DoktorJon skrev: fre 05 jun 2020, 16:59 Tjaa, svårt att värdera men runt 15-20 är den nog värd om allt är i sin ordning förutom de brister du nämnt. Tycker runt 20 låter helt OK.

Kolla vevhusventilationen innan du köper den. Varmkör och lyft oljestickan och kolla efter rök, eller sätt en plastfilm, plasthandske eller annat passande över oljepåfyllningen med motorn igång och se att det är vakuum och inte trycker ut. Åkte själv på den missen nyss och det är lite drygt att behöva ordna till det första man gör.
Kollade stickan med bilen på tomgång, kom lite lite rök, likaså när jag tog av locket, kom lite lite rök..upplevde inget övertryck med handen på oljepåfyllningen och vet inte om det är VV eller om det kan vara "normalt"med lite lite rök från stickan/påfyllningen utan övertryck ?
av MickeM
valln skrev: lör 06 jun 2020, 10:02 Micke, en bil är i princip okörbar utan farthållare...!
Nästan samma med regnsensor, det regnar vilken spak ska jag dra i...det slutar regna...

Det är svårt att välja mellan farthållare och ac, det förstnämnda är 12 månader per år det sistnämnda 3 månader per år.
Jag har nog använt farthållaren 3ggr under dom 7år jag haft just denna V70.
Endast på långresor utan husvagnen efter, och numera är V70 andrabil och körs knappt utanför kommunen ö.h.t.
Häromkring på kurviga 80vägar är farthållare inte att rekommendera heller. Så det beror också på var man åker någonstans.

Regnsensor försöker jag aktivt undvika numera. Tyvärr gick det inte med senaste bilköpet (En Rav4 IV 2013) och den fungerar väl som alla andra jag haft med regnsensor.
Dvs hjälpligt i riktigt regn med bra vindruta, (när man ändå bara kör torkaren på lågfart utan att röra spaken) men vid endast blöt väg och bakom en annan bil, eller lätt duggregn sommar som vinter ska den bara gnugga och gnugga. Även på lägsta känsligheten.
Eller inte alls....
= i praktiken har man inte ens intervalltorkare på den, utan måste använda spaken hela tiden för varje slag. Eller lyssna på "blrrrrrp" vid varje torkarretur eller höra hur den går torrt.
Idioti enl mig och lika på alla tre bilar vi haft med regnsensor.

AC ger ju behagligare klimat i bilen även en regnig sommar/vår/höstdag med att den torkar luften.
Imma på rutorna som en regnblöt person kan ge försvinner som trollslag.

Men smaken är olika, och tur är det. :-)

Rök från oljestickan låter lite illavarslande ang ventilationen. Från påfyllningen kan det nog ryka lite även med varm motor av.
av DoktorJon
AnteP skrev:
DoktorJon skrev: fre 05 jun 2020, 16:59 Tjaa, svårt att värdera men runt 15-20 är den nog värd om allt är i sin ordning förutom de brister du nämnt. Tycker runt 20 låter helt OK.

Kolla vevhusventilationen innan du köper den. Varmkör och lyft oljestickan och kolla efter rök, eller sätt en plastfilm, plasthandske eller annat passande över oljepåfyllningen med motorn igång och se att det är vakuum och inte trycker ut. Åkte själv på den missen nyss och det är lite drygt att behöva ordna till det första man gör.
Kollade stickan med bilen på tomgång, kom lite lite rök, likaså när jag tog av locket, kom lite lite rök..upplevde inget övertryck med handen på oljepåfyllningen och vet inte om det är VV eller om det kan vara "normalt"med lite lite rök från stickan/påfyllningen utan övertryck ?
Då får du nog räkna med att se över vevhusventilationen. Kan du göra det själv blir det ca 1500 i material plus jobb vilket landar på ett par tusen beroende på var man lämnar in den. Ännu värre om man måste ta ned tråget.
Vissa kan tycka det är normalt med lite rök när motorn har gått längre och kolvringarna inte är i samma skick som nya, men samtidigt kan det vara ett tecken på igentäppt vevhusvent. Har samma symtom på min och det var rejält igentäppt.
Jag hade i alla fall inte kört på utan att kolla upp vevhusvent, rätt var det är kan någon packbox trycka ur sig olja och då har man ännu större bekymmer..

Du kan ju ta upp det med säljaren, om de kan gå ned i pris. Det borde ses över hursomhelst. Säljare brukar dock skita i såna saker, märks ju inte för köpare som inte är extra uppmärksam.
av AnteP
Bilen blev nybes. idag med en ''bra att veta'' på ett kräng.hämmarstag fram och P-lampa.
Firman byter stag tills imorrn, så det blir åtgärdat.

Därav är den nybes och går till nästa år.
Har spanat vidare på Blocket i helgen men inte hittat nån (som på bild) ser lika bra ut iaf.
Hört av mig till några som ligger under i pris (17-22000) alla hade enligt säljarna dåliga däck, någon hade 500 mil kvar på kamremmen
Det är ju en djungel det här, men tror det blir köp.
Ante
av AnteP
Osäker på garanti när det gäller en 20000:-bil, så räknar inte med det.
Tror det inte är mer garanti än privat, men man vet ju aldrig.

Händer något hör jag naturligtvis av mig till dem och kollar.

Men nybes. och ett i övrigt skick talar för bilen.
Iaf är den nog lika bra eller dålig som någon annan :D
av MickeM
Gillar du den så köp den.
Det är ganska små pengar du ev kan pruta bort, och precis som du säger är det ofta kassa däck (tusenlappar) inga vinter/sommarhjul (tusenlappar) och/eller kamremsdags (tusenlappar) på dom som har bäst pris på Blocket. Dvs i slutändan blev den rent av dyrare.
Och sen är nybesiktad med fjantfel som dessutom åtgärdas.

Den har ju inget våldsamt överpris i alla fall.
Det handlar om tur eller otur när man gallrat bort dom uppenbara fällorna, och det har du ju gjort.
Vevhusventilationen är (kanske) något som kommer, men det är det ju på alla som inte är åtgärdade. Sugmotorerna brukar inte få det problemet öht, och det är inte en superdyr fix.
Halvdyrt på verkstad, kanske.
Men vad säger att det inte blir på någon annan?

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]