Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förtydligande - detta är den elektriska MOTORvärmaren, d v s inte den s.k. parkeringsvärmaren (bränsle driven) eller elektrisk kupevärmare. Volvos beskrivning nedan. Värt pengar? Styrs via VOC?
"Sätt på din elektriska motorvärmare under kalla dagar och nätter för att minska motorslitage och avgasutsläpp när du startar bilen. Eluttaget monteras i den främre stötfångaren på bilen varefter kabeln är lätt att plugga i och ur. Vår elektriska motorvärmare kan kompletteras med en kupékontaktsats som möjliggör inkoppling av kupévärmare."
NiklasMagnell skrev:Förtydligande - detta är den elektriska MOTORvärmaren, d v s inte den s.k. parkeringsvärmaren (bränsle driven) eller elektrisk kupevärmare. Volvos beskrivning nedan. Värt pengar? Styrs via VOC?
"Sätt på din elektriska motorvärmare under kalla dagar och nätter för att minska motorslitage och avgasutsläpp när du startar bilen. Eluttaget monteras i den främre stötfångaren på bilen varefter kabeln är lätt att plugga i och ur. Vår elektriska motorvärmare kan kompletteras med en kupékontaktsats som möjliggör inkoppling av kupévärmare."
Har du beställt bilen än? Som någon skrev tidigare, en bil utan klimatpaket (bränslevärmare, rattvärme, baksätesvärme, eluppvärmda spolarmunstycken) lär bli mer svårsåld. Det är nummer ett på mångas kravlista. Men om det är en tjänstebil på leasing vi pratar om så kvittar det ju för din del, dock är det väldigt, väldigt sköna finesser i det paketet...

Tror inte att du kan styra elmotorvärmare med VOC, då blir det timer i vägguttaget i så fall. Någon kanske har annan info, rätta mig i så fall. :-)
Jag önskar att jag hade haft både elektrisk och bränslestaven värmare, inte som nu, enbart bränslevärmare då jag parkerar i eget garage om natten. Visst, jag har ingen is på rutan, men rackarns vad kallt om rumpan det är innan sättet blivit varmt.
Men prio ett är en bränslevärmare.
Hur ser situationen för eluttag där du bor?, har du garage/carport med eluttag? eller en P-plats med uttag? Jag menar om du inte har tillgång till uttag är elektriskt motorvärmaren värdelös i det stora hela då du inte kan nyttja den överhuvudtaget.

Elekt. värmare går ej att styra via VOC.
Tack för bra info. Jag har bestämt att inte köpa elektrisk motorvärmare då den inte går på VOC. Har också förstått att batteriet blivit bättre villket gör att risken att parkeringsvärmaren inte startar pga för korta körsträckor är mindre än med tidigare V70. Tack för all info
Har svårt att tänka mig att batterierna har blivit så mycket bättre. Vi har bytt på våran xc70 2 ggr sedan den var ny 2013. Den har Elektrisk och bränslevärmare. Kör man kortare får man stödladda eftersom det drar en del ström när man startar och speciellt med bränslevärmare. På den förra tjänstekärran XC70 My 16 började jag med att ha EL-motorvärmare med laddare när man stoppar i sladden och bränslevärmare. Satte en enkel timer på vägguttaget. Då är man garanterad ett bra batteri och en varm bil. Den funkade klockrent i 3 år utan att jag behövde bry mig om batteriet. Min första bil som gått felfritt i 9000 mil sedan ny. Blandade lite EL- och dieselvärme ibland. Så har jag även på min nya tjänstebil en V90 CC. Den här snurrat 1 år nu utan problem med batteri. Vi bor i mellersta Sverige och har vintrar.
NiklasMagnell skrev: sön 14 jun 2020, 09:52 Tack för bra info. Trist att behöva stödladda
Jag har lite drygt två kilometer till jobbet och jag använder bränslevärmaren
varje dag när det är under 10 plusgrader.

Det finns inte en chans att bilen ska kunna ladda upp batteriet igen på den korta sträckan
så jag stödladdar varje dag med en fabriksmonterad billaddare och jag har inga problem
med urladdat batteri.

Läste någonstans att man bör köra bilen lika länge som man använt värmaren för att kunna ladda upp
bilens batteri igen.

Jag har en Ctek batterimonitor installerad där jag kan se hur pass laddat batteriet är
och efter laddning på ca tre timmar så har jag full kapacitet på batteriet igen.
Jefe skrev: sön 14 jun 2020, 10:21
NiklasMagnell skrev: sön 14 jun 2020, 09:52 Tack för bra info. Trist att behöva stödladda
Jag har lite drygt två kilometer till jobbet och jag använder bränslevärmaren
varje dag när det är under 10 plusgrader.

Det finns inte en chans att bilen ska kunna ladda upp batteriet igen på den korta sträckan
så jag stödladdar varje dag med en fabriksmonterad billaddare och jag har inga problem
med urladdat batteri.

Läste någonstans att man bör köra bilen lika länge som man använt värmaren för att kunna ladda upp
bilens batteri igen.

Jag har en Ctek batterimonitor installerad där jag kan se hur pass laddat batteriet är
och efter laddning på ca tre timmar så har jag full kapacitet på batteriet igen.

Hej,

Tack för bra information. Vad för slags en "fabriksmonterad billaddare " använder du? Har du dessutom en batterimonitor (eller är det en funktion hos laddaren). Jag är ute efter en praktisk lösning....

mvh

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]