Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
För ett tag sedan började det dyka upp larm om att parkeringssystemet inte fungerade.

Efter ett tag så märkte jag att om man aldrig använde backen utan bara körde framåt efter att man startat så verkade iallafall frontsensorerna fungera. Men så fort man lägger i backen så stängs alla sensorer av och felmeddelandet kommer upp. Och tittar man nogrannt på bilden i displayen så ser man att det kommer upp en kryss-symbol över bakluckan.

Jag antog därför att någon givare bak ballat ur.

Idag fick jag låna en delphi-enhet av en kompis och fick fram (pam b1b4296). Efter lite googlande så fann jag att det betyder vänster innersida fram.

Då funderar jag varför fungerar frontsensorerna innan man lagt i backen.
Testade även att byta 2st fontsensorer mad varandra, men felet var fortfarande samma.

Vilken givare ska man byta?
Senast redigerad av 1 Frownlayer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Frontsensorerna är alltid aktiva (upp till nån viss hastighet, har jag för mig, gör ingen nytta i normal färd :P )

Flyttade sig felet till positionen du bytte med? I så fall är det givaren, stannade felet kvar på samma skulle jag misstänka kablaget.
av Frownlayer
Först har jag kollat alla kablar fram, och hittar inget som verkar fel.
Sen testade jag att köra mot ett lagom stort "mål" och testat alla sensorer fram, och alla fungerar.
Måste man köra en reset på systemet eller?
av Frownlayer
Efter att ha kollat hela bakstammen så hittade jag en kabel som var skadad mitt på. Så antingen en skada som funnits länge, som tillslut brast, eller en mus som har ätit av den.
Efter det så kunde jag löda ihop den och snygga till allt igen. Och voala, den fungerar igen.
Bilagor
20200608_204717.jpg
20200608_204717.jpg (503.51 KiB) Visad 633 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
Härligt :)

Och alltid trevligt när man återkopplar att problemet är löst, uppdatera gärna titeln på tråden också med [löst] eller liknande.
Då gör vi så. Hoppas att detta kan hjälpa någon annan, någon gång. Om jag orkar så kan jag koppla in datorn igen och kolla vad den säger nu. Om den fortfarande tycker att det är fel på en sensor.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p&a[…]

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]