Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
har en volvo v70 med motorkod D5244T5 2009a 6 växlad manuell växellåda , har fått ett oljud när jag trampar ner kopplingen nu på den det hörs att det är ett lagerskrap, nu till min fråga hur länge vågar man köra med detta vad kan hända som sagt , och var kan jag få reda på vilken kopplingsats som jag ska ha till denna bil , typ är det dubbelt svänghjul eller är det helt vanlig koppling med solfjäder och tryckplatta med urtrampningslager ,är det svårt att byta detta själv ,hur mycket kan de kosta att lämna in den på volvo för detta , väntar ivrigt på alla bra svar :-) :-) :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Låter som taskigt urtrampningslager ja.
Hur länge du törs köra tänker jag inte ge någon gissning på.
Det är dubbelmassesvänghjul på dessa. Kostar väl bortår 10k för svänghjul och kopplingssats. Dock är det ju inte säkert att svänghjulet behöver bytas. Hur långt har bilen gått? Har den rullat +25k mil skulle jag nog överväga byta av svänghjul också om det är så att bilen ska behållas några år till.
Lämnar du in den på volvo åf skulle det förvåna mig om du kommer undan billigare än 25000 allt som allt.. men det kostar ju inget att ringa och fråga runt, så det skulle jag börja med om jag var du
av wipwip
bilen har paserat 40 000 mil så det är ju lite , men vad jag kan se på dokumentationen jag fick med bilen när jag köpte den så är kopplingen aldrig bytt .
Användarvisningsbild
av TommyP86
Beror lite på vilken drivlina det var i v50. Var det manuell 4-cyl så är det enklare eftersom man inte behöver krångla lika mkt med subframen. M66 väger dessutom rejält mkt mer än 5 eller 6-petade fordlådan.
Tror inte urtrampningslagret överlever speciellt länge, det brukar väl gå 50-200 mil kanske. Har man perfekta körförhållanden så går det väl ytterligare lite kanske.
av wipwip
subframen hadde vi ju lossat på v50n med och drivaxlar och där lossade jag svänghjulet för att komma åt att plocka ner tråget och de svänghjulet va ett tvåmassesvänghjul ,men de enda verktyg jag hadde när jag sätte tillbaka tryckplattan va ett vanligt centreringsdon de gick perfekt sedan att få in lådan , jag har kunskaper så de räcker ,vill bara veta så jag inte står där och måste ha massa specialverktyg för att få i hopa skiten sedan , alla delar har jag räknat på autodoc (och det är samma som dom har på ad bildelar) svänghjul+bult urtrampningslager och kopplingsats 8300 kr ,bättre går nog inte att komma tror jag eller .
av berrabus
Volvo räknar på ca 6-7 timmar för ett byte. Om det är mkt jobb eller inte får man själv avgöra.
Byte av kopplingskit exkl svänghjul kostar ca 12k hos Volvo.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, det är inte några specialgrejer som behövs. Ett sac-verktyg eventuellt, och så blir det extremt mycket smidigare med ett motorok som du ställer från skärm till skärm och sedan hänger motorn i.

Man kan vrida på tändingen utan att try[…]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]

Tack, men detta är nog till modellen efter mi[…]