Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Heisann :party:

Min elskede V70 har begynt å få en slags "mekanisk" ulyd når jeg svinger til høyre. Det kan sammenlignes med "tannhjul mot tannhjul" lyd :x

Det føles ut som den kommer fra rett bak torpedoveggen og på undersiden av bilen.

Lyden kan også komme uten at jeg svinger, men bare hvis det er en liten dump i veien. Ved ekstreme tilfeller kan det føles en vibrering i gulvet ved pedalene (Automat).

Rattet vibrerer ikke, bilen i seg selv vibrerer ikke og girkassen føles helt ok. Ikke noe rar giring eller noe annet tull :-)

Det merkes best ved høyere hastigheter (50 +).
Lyden og vibreringen kommer ikke alltid når jeg svinger til høyre, men den kommer ca 8 av 10 ganger.

Hva kan det være :nerd: ?
Tom22 skrev:Heisann :party:

Min elskede V70 har begynt å få en slags "mekanisk" ulyd når jeg svinger til høyre. Det kan sammenlignes med "tannhjul mot tannhjul" lyd :x

Det føles ut som den kommer fra rett bak torpedoveggen og på undersiden av bilen.

Lyden kan også komme uten at jeg svinger, men bare hvis det er en liten dump i veien. Ved ekstreme tilfeller kan det føles en vibrering i gulvet ved pedalene (Automat).

Rattet vibrerer ikke, bilen i seg selv vibrerer ikke og girkassen føles helt ok. Ikke noe rar giring eller noe annet tull :-)

Det merkes best ved høyere hastigheter (50 +).
Lyden og vibreringen kommer ikke alltid når jeg svinger til høyre, men den kommer ca 8 av 10 ganger.

Hva kan det være :nerd: ?
Muligens drivknute

Sent fra min SM-G988B via Tapatalk

Var innom tanken på hjullager og drivknute ja. Da burde jeg vell kjennt det i rattet? Fikk verksted til å skifte hjul for noen dager siden. De burde ha kjent om lageret var gåent vil jeg tro.

Var nettopp ut og testet den litt.

Hvis jeg bremser litt hardt og stopper slik at vekten på bilen dyttes fremover, for så å gasse bittelitt, så hører (og kjenner) jeg en liten lyd som minner om to metallstenger som blir dyttet mot hverandre ( Et slags "kakk"). Det skjer bare etter litt hard nedbremsing. Det samme skjer ved starten av en bakke om jeg har kjørt på flat bakke en stund først :x
Det kan vara vänster hjullager som är dåligt om ljudet hörs när du svänger höger. Bilens vikt flyttas över mot yttre hjulet i svängen och ett dåligt lager låter gärna mer då.
Klassiska testet av drivknutarna är att veva ner båda framrutorna och åka runt på en stor pakeringsplats i låg fart med fulla rattutslag. Dåliga knutar brukar låta klick-klick-klick..

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]