Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Varför kan de helt enkelt inte informera köparen vad som hänt och göra en notering på detta för framtiden så att man har en garanti på att OM något skulle komma fram senare pga. av omlackeringen så tar Volvo/bilia i detta utan att det drabbar kunden.
Köper man en premiumbil för de här pengarna så är det väl inget konstigt att sätta motkrav.
Men som det skrivits tidigare behöver inte denna reparation innebära några problem framåt. Händer något pga. detta är det bara ta det med Bilia. 8) Detta hade jag krävt iaf. Lackerarna idag är mycket duktiga om de kan sin sak. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Det lackas på fabrik och lackas med samma blandning om det inte lackas väldigt långt senare vilket inte är troligt.
Delarna lackas visserligen i fabrik, men i 4 olika fabriker och inte ens i samma länder om jag minns rätt.. Så färgbatcherna är garanterat inte samma.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Jensen
Det som inträffat är fasansfullt, alltså kräv att få ersättning med en halv miljon, samt en helt ny bil (S)
Kom igen!!
Visst är det kanske inte kul att få en omlackad dörr, men att vissa kommer med så dumma ideer som att kräva omlack utav bil, det finns liksom ingen logik i detta tips, har du tur så kan du kanske be dom om att plocka en ny dörr, annars så finns det regler för hur man hanterar detta scenario, då det inte är helt ovanligt med transportskador.
Nr 2 är att väldigt många bilar rullar ut omlackade, bytta delar mm mm oftast pga transport firmans hantering och inte Bilias som i detta fall.
Sen så är det givetvis så att om en verkstad som Bilia lackar din bil så kan du räkna med att det blir korrekt gjort, tycker egentligen inte ens att du behöver byta dörr, men nu verkar du tillhöra kategorin "jobbig kund" som aldrig blir nöjd, och har hittat ett sätt som gör att du kan åberopa KOMPENSATION.
Detta underbara ord som man nästan får höra dagligen så fort folk får chansen.
T.ex er mekaniker på verkstan fes i bilen, jag tycker att ni borde bjuda mig på första servicen el nåt liknande.

Varför informeras inte alltid kunderna, ja dels för att man som säljare inte ens får reda på detta alltid, samt att väldigt många kunder skulle gnälla över något som egentligen inte är något fel, ingen kan ju påstå att bara för att man lackar om en del så skulle den delen bli sämre.
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk skrev:
Det lackas på fabrik och lackas med samma blandning om det inte lackas väldigt långt senare vilket inte är troligt.
Delarna lackas visserligen i fabrik, men i 4 olika fabriker och inte ens i samma länder om jag minns rätt.. Så färgbatcherna är garanterat inte samma.

/Thomas
Isådanafall har dom ändrat sen jag kände lackerare på volvo...

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Jensen skrev:Det som inträffat är fasansfullt, alltså kräv att få ersättning med en halv miljon, samt en helt ny bil (S)
Kom igen!!
Visst är det kanske inte kul att få en omlackad dörr, men att vissa kommer med så dumma ideer som att kräva omlack utav bil, det finns liksom ingen logik i detta tips, har du tur så kan du kanske be dom om att plocka en ny dörr, annars så finns det regler för hur man hanterar detta scenario, då det inte är helt ovanligt med transportskador.
Nr 2 är att väldigt många bilar rullar ut omlackade, bytta delar mm mm oftast pga transport firmans hantering och inte Bilias som i detta fall.
Sen så är det givetvis så att om en verkstad som Bilia lackar din bil så kan du räkna med att det blir korrekt gjort, tycker egentligen inte ens att du behöver byta dörr, men nu verkar du tillhöra kategorin "jobbig kund" som aldrig blir nöjd, och har hittat ett sätt som gör att du kan åberopa KOMPENSATION.
T.ex er mekaniker på verkstan fes i bilen, jag tycker att ni borde bjuda mig på första servicen el nåt liknande.

Varför informeras inte alltid kunderna, ja dels för att man som säljare inte ens får reda på detta alltid, samt att väldigt många kunder skulle gnälla över något som egentligen inte är något fel, ingen kan ju påstå att bara för att man lackar om en del så skulle den delen bli sämre.
Nä för det är ju jättedyrt för volvo att lägga ett lager lack över hela bilen på en helt ny bil och få väldigt mycket godwill...
Men är det inget problem att ha bilen så och jag upptäcker det så kan de ju låta köpet gå tillbaka då?

men what the heck, leverera bilen med inslagen dörr och spräckt vindruta för man kan ju inte kräva så mycket när man köper en bil i den prisklassen (S) (Det var bara en kontrast mot din halvmille i kompensation).

/Anders
av matzen10
Fast vad jag sett så finns det ingen friskrivningsklausul e. dyl. som förmedlar ATT man som kund KAN få räkna med kulörskillnader på den nya bil man köper, Jensen..??! Det borde väl inte vara rimligt att man "ska ta det" utan vidare?

Om sedan säljaren inte haft vetskap om det kan ju vara en sak. Bara att konstatera faktum och åtgärda så att kunden blir nöjd med sin nyinköpta vara, inom rimlig gräns. Nyansskillnader i lacken på en fabriksny bil är inte rimligt..
Transportskador ska iaf inte drabba köparen om denne inte haft ansvaret för bilen! Allt annat är ju orimligt, faktiskt..

Känns lite grann som att köpa en ny platteve som man tittat på hos Expert. När man kopplar ihop teven hemma så är det svartvit bild :roll:.. Fast med bilar är det 20-30 ggr mer pengar..

Förresten, Jensen; Kan inte fatta hur du kan ha en attityd att "det egentligen inte är nåns fel".... Eller uppfattade du att Joline hade fått reda på denna fadäs innan hon/de köpte bilen och därmed var medvetna om det?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av camaro69
Emma, du kan lugnt åka med bilen. Se bara till att få ett dokument som styrker skadan i framtiden, om det skulle bli något strul.

:D
Användarvisningsbild
av Funk
brainded:
Vissa av delarna kommer numera helt färdiga direkt från underleverantörer, gjutna, lackade och förmonterade hos dem..
Det gäller inte bara Volvo, utan även andra märken..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk skrev:brainded:
Vissa av delarna kommer numera helt färdiga direkt från underleverantörer, gjutna, lackade och förmonterade hos dem..
Det gäller inte bara Volvo, utan även andra märken..

/Thomas

ofan :)
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Jensen skrev:Det som inträffat är fasansfullt, alltså kräv att få ersättning med en halv miljon, samt en helt ny bil (S)
Kom igen!!

Om man lägger över en kvarts miljon på en bil vill man inte ha en lackskarv.
Du resonerar som en typisk mekaniker, säljaren lovar guld och gröna skogar samt målar upp en bild om en ypperlig bil, mekaniker som inte äger bilen skall bara göra sitt jobb, få ut den från firman så fort som möjligt, och alla kunder som visar sig ute i verkstaden är jobbiga gnäll månsar.
För normalt folk är det mycket pengar det handlar om, om jag köper en skinnsoffa och det visar sig att en sits är bättrad så skulle jag bli fly förbannad om jag nu inte köpte just denna soffa med ett reduserat pris av just den anledningen.
Och en omlackning blir aldrig lika bra som en fabrikslackerad produkt, tro mig jag har den branchen som kund.
Om det nu är så att man skall och kan skylla allt på transport firmorna så är det enkelt ordnat, allt som dom förstör får dom betala för.
Eller är det så att de flesta skador uppstår hos handlaren....
Kompisen hämtar sin bil efter en vanlig service och ser att man har bytt höger backspegel, svaret var att mekaniker hade krachat den mot en annan bil, detta påtalade de inte ens för kunden, skrämmande.

I ett annat fall var det tvärtom, den nya bilen hämtades och säljaren säger att det finns en skada på bilen och ber oss leta efter den, vi kan inte se den varvid han lägger sig på alla fyra och pekar på ett litet märke under plasten på höger tröskellåda. Hans svar var att ny plastbit är beställd, vi åtgärdar så fort som den har kommit. Här snackar vi bemötande, mycket proffisionellt.

Jag jobbar som säljare och har en ledstjärna - kunden har alltid rätt, han betalar din lön. Bemöt honom som du själv skulle vilja bli bemött, vill han ha en elefant så skall han få en elefant (även om den lär kosta).
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS