NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
DayDreamer skrev:För att bensinmotorer med Turbo blir otroligt varma.... Kör du med för låg viskositet på oljan så kommer den inte att smörja ett dugg om den blir för varm. Volvo rekommenderar blaskoljan för att det ser bra ut då den är finare och lättare att pumpa runt samt smörjer bra vid lägre temperaturer. Detta gör att bensinförbrukningen sjunker markant vilket ser väldigt bra ut på papper då dom kan sätta en lägre förbrukning. Nackdelen du får en olja som smörjer dåligt vid höga temperaturer med en förkortad livslängd på motorn som följd.
Därför kör jag med tjockare olja för att jag vet att den fortsätter å smörja vid högra temperaturer ock garanterar en bättre hållbarhet för motorn. Finns en anledning till varför äldre motorer går många fler tusen mil än vad dagens gör.....
Så vilken olja tycker du då jag ska hälla i min T6:a istället? Jag kör normalt och många korta sträckor. Kör ca 700-800 mil per år max och byter olja och filter en gång per år. När kan man betrakta en motor som att den går varm? Om jag ligger i 120-130 i två timmar med 4-5 pers och packning, går den då varm? När uppnår jag de höga temperaturer som skulle behöva en annan viskositet?
av 164forever
Hej.
Jag hade en Ford Mondeo 2,0 i c:a 4,5 år, som jag sålde nu i mars.
Den har ju i princip samma motor som S40/V50.
Där är det ett litet problem med 2 st bultar, M8 eller M10, kommer inte riktigt ihåg.
Bultarna sitter på motorns vänstra sida, om du står FRAMFÖR bilen, en liten bit ner.
När jag köpte bilen var den ena rejält lös och oljan rann ut där!
Vilket jag märkte först när vi hade åkt ett antal mil hem från Vetlanda till Borlänge hösten 2015.
Givetvis hade jag ju inga verktyg med mig, så fick dra den med handkraft
och dra fast den ordentligt när jag kom hem!
Efter att ha skrivit lite på Fords forum, så verkar det vara lite så att vissa motorer har lösa bultar där?
Mvh/Håkan
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]