- lör 06 jun 2020, 15:22
DayDreamer skrev:För att bensinmotorer med Turbo blir otroligt varma.... Kör du med för låg viskositet på oljan så kommer den inte att smörja ett dugg om den blir för varm. Volvo rekommenderar blaskoljan för att det ser bra ut då den är finare och lättare att pumpa runt samt smörjer bra vid lägre temperaturer. Detta gör att bensinförbrukningen sjunker markant vilket ser väldigt bra ut på papper då dom kan sätta en lägre förbrukning. Nackdelen du får en olja som smörjer dåligt vid höga temperaturer med en förkortad livslängd på motorn som följd.Så vilken olja tycker du då jag ska hälla i min T6:a istället? Jag kör normalt och många korta sträckor. Kör ca 700-800 mil per år max och byter olja och filter en gång per år. När kan man betrakta en motor som att den går varm? Om jag ligger i 120-130 i två timmar med 4-5 pers och packning, går den då varm? När uppnår jag de höga temperaturer som skulle behöva en annan viskositet?
Därför kör jag med tjockare olja för att jag vet att den fortsätter å smörja vid högra temperaturer ock garanterar en bättre hållbarhet för motorn. Finns en anledning till varför äldre motorer går många fler tusen mil än vad dagens gör.....
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
- By kvillebäck