NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oljeläckan
Hejsan!
Har köpt mig en Volvo V50 1.8 (bensinare) rätt nyligen. Men har dessvärre problem med att oljan försvinner, och har inte lyckats identifierat var. Det började med att oljelampan började lysa när jag var ute och åkte några dagar efter att jag köpt den (hade inte kontrollerat oljan när jag köpte den, dumt nog).
Fyllde på runt 2 liter olja för att få upp den i nivå, Men stickan var kruttorr på bara någon dag. Bestämde mig för att kolla hur mycket olja det var i bilen och gjorde ett oljebyte, (den gamla oljan var kolsvart förövrigt). Körde en sträcka på ca 100 mil några dagar senare och nivån höll sig bra.

Nu har jag kört max 30 mil sedan dess (ca 2 veckor) och när jag tittade på stickan här om dagen var den kruttorr. Har fyllt på ca 1.5 liter olja utan att den är nivå.
Har googlat runt och läst på alla möjliga forum för att hitta vad det kan vara, men vet inte riktigt vad och tänkt nu att jag ska prova byta/kontrollera vevhusventilen samt göra nytt oljebyte.

Inga läckage från motorn som man kan se förutom något som ser ut att komma ovanifrån på växellådan? Vilket även var där när jag kollade under bilen första gången ( Se bifogad bild).

Har förövrigt inga problem med den och den ryker inget speciellt.
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara?
Bilagor
IMG_20200513_112100243.jpg
IMG_20200513_112100243.jpg (600.13 KiB) Visad 1526 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
Ta ett vitt papper och håll det vid avgastöret och varva lite. Blir det prickigt har du en motor som är slut. Inte alltid som det blir blårök när t.ex kolvring(ar) är dåliga. Kolla kompressionen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av oljeläckan
GLIZ skrev: ons 03 jun 2020, 22:16 Ta ett vitt papper och håll det vid avgastöret och varva lite. Blir det prickigt har du en motor som är slut. Inte alltid som det blir blårök när t.ex kolvring(ar) är dåliga. Kolla kompressionen.
Hmm okej, ska prova papperstricket imorgon! Tack
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vad kör du med för viskositet på oljan? Volvo rekommenderar blaskoljan 0w-30 till typ varje bil oavsett motor. Jag häller inte i den över huvud taget i min bil utan kör på 5w-40. Funkar klockrent och är även skonsammare för motorn då den tål högre temperaturer :-)
Användarvisningsbild
av Its1more
DayDreamer skrev:Vad kör du med för viskositet på oljan? Volvo rekommenderar blaskoljan 0w-30 till typ varje bil oavsett motor. Jag häller inte i den över huvud taget i min bil utan kör på 5w-40. Funkar klockrent och är även skonsammare för motorn då den tål högre temperaturer :-)
Varför ska jag frångå den olja som tillverkaren säger att motorn ska ha? På vilket sätt funkar det kanon? Funkar det för alla körstilar, eller just för dig? Jag har t.ex. mycket korta sträckor. Varför ska jag ha annat än 0W-30 i min T6:a med kamkedja?

/Fredrik
av JallooZ
Att använda annan olja än vad motortillverkarna rekommenderar är sällan en bra lösning. Troligtvis har dom större erfarenhet och expertis än "Hobbymeken" på forum. Din motor är Gjord för "blaskolja" men mindre kanaler osv. Tjockare olja riskerar att sätta igen dessa kanaler med motorras som risk. Troligen fungerar det fint att köra 5w40, men jag personligen skulle aldrig chansa.
Användarvisningsbild
av Erik Å
JallooZ skrev: fre 05 jun 2020, 16:02 .. Troligtvis har dom större erfarenhet och expertis än "Hobbymeken" på forum. ..
Det kan ju också vara så att "hobbymeken" tänker köra motorn förbi den designlivslängd som Volvo har optimerat sin oljerekommendation för..
Användarvisningsbild
av Its1more
Erik Å skrev: fre 05 jun 2020, 18:03
JallooZ skrev: fre 05 jun 2020, 16:02 .. Troligtvis har dom större erfarenhet och expertis än "Hobbymeken" på forum. ..
Det kan ju också vara så att "hobbymeken" tänker köra motorn förbi den designlivslängd som Volvo har optimerat sin oljerekommendation för..
@Erik Å: Menar du att Volvo medvetet använder en olja som förkortar livslängden på motorn? Kan du utveckla ditt svar lite?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Its1more skrev: fre 05 jun 2020, 19:00 @Erik Å: Menar du att Volvo medvetet använder en olja som förkortar livslängden på motorn? Kan du utveckla ditt svar lite?
Biltillverkaren väljer en olja som gör att man klarar den specificerade livslängden, inte nödvändigtvis den som ger längst livslängd.. Det finns även andra önskemål, som att pressa bränsleförbrukningen, så man kompromissar..
En sliten motor som har passerat sin livslängd kan behöva en olja med högre viskositet. Återigen inget som ligger i biltillverkarens intresse.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
För att bensinmotorer med Turbo blir otroligt varma.... Kör du med för låg viskositet på oljan så kommer den inte att smörja ett dugg om den blir för varm. Volvo rekommenderar blaskoljan för att det ser bra ut då den är finare och lättare att pumpa runt samt smörjer bra vid lägre temperaturer. Detta gör att bensinförbrukningen sjunker markant vilket ser väldigt bra ut på papper då dom kan sätta en lägre förbrukning. Nackdelen du får en olja som smörjer dåligt vid höga temperaturer med en förkortad livslängd på motorn som följd.
Därför kör jag med tjockare olja för att jag vet att den fortsätter å smörja vid högra temperaturer ock garanterar en bättre hållbarhet för motorn. Finns en anledning till varför äldre motorer går många fler tusen mil än vad dagens gör.....

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]