Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ggskane
#1382998
Hej!

Skulle behöva lite hjälp :-)

Har en Volvo 850-96 med 144 hkr 2 ventils motorn. Började läcka i packboxen mellan motor och växellåda så den har bytts plus kopplingen.
Men när allt var ihopa igen så går den inte bra!
Går knappt på tomgång och den bara trycker in bensin. Misständer på olika cylindrar oregelbundet och kopplar man bort luftmassemätaren så märks det ingen skillnad men på en annan bil funkar den...
Har provat:
Bytt tändstift
Smörjt Tomgångsmotor
Bytt Tändkablar
Bytt Flexröret som var sönder
Kontrollerat vevaxelgivaren
Kontrollerat läckage med startgas
Rengjort Spjällhus
Kontrollerat Tändfördelare och tagit bort lite beläggning
Mellan 1000-1500 går den hyfsat men över det så misständer den igen.

Förslag? :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1383082
1. Du har 10 ventiler, inte 2 ;-) :P
2. Du har ingen luftmassemätare, du har en temperaturgivare. Helt olika saker med helt olika funktion.
3. Kom du ihåg slangen på gaveln av insuget när du rev med oljefällan och det?
4. Du säger "tagit bort beläggningar" på fördelaren, men hur ser den ut? Likaså rotorn. Att bara skrapa bort beläggningar hjälper nästan aldrig. När det gått så långt att beläggningen påverkar funktionen av fördelare+rotor så är fördelare+rotor ca 10 år föbi sitt bäst-före datum.

Tycker dock det är konstigt att du inte har en felkod om den nu misständer så mycket... Dessa motorer är i regel väldigt kvicka på att gnälla om misständningar :-/
av ggskane
#1383090
1. Ja jag var lite otydlig. 2 ventiler per cylinder menade ja ju förstås :-)
2. Det är jag medveten om eftersom jag har det enklare tändsystemet Fenix tror jag det heter.
3. Bra tips!
4. Fördelare och rotor bytades för ca 5 år sedan och de såg bra ut men med lite beläggning. Har väl kört Max 5000 mil sedan dess.

Tack för tips! :-)
av ggskane
#1383091
Glömde skriva att före bytet av kopplingen gick bilen bra utan misständningar eller så. Så en del saker som provats var ju inte så sannolika men så blir det när man bara vill få igång bilen. :mad:
av MickeM
#1383136
Har du god elektrisk kontakt mellan motor och växellåda?
Ibland kan strömmar orsakade av dålig kontakt mellan motorblock och växellåda störa ac-signalen från Vevaxelsensorn.
Uppstår ibland efter att dom har delats.

Du har inte bommat vev eller kamaxelsensorn förresten?

En fenix skulle kanske kunna gå utan kamaxelsensorn. Knappast Vevaxelsensorn, men den kan ju sitta fel eller störas av strömmar.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]