Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oxymoron1
Dags för besiktning.
Eftersom handbromsen inte tog något alls, införskaffades nya handbromsbackar, fjädersats och handbromswires (ja från "Feltema"; 249:- + 90:- + 578:- = 917:-).

Byte av handbromswires

Material:
Plastbrytjärn
Torxmejsel #25
10 mm ringnyckel/spärring

Börja med att skjuta förar- och passagerarstol så långt bak som möjligt.

Dra handbromsspaken så långt uppåt som möjligt.

Under mittkonsolens båda sidor finns en lång plastbit som sitter fast med en plastskruv med ett spår i. Använd ett tunt mynt och vrid ¼ varv moturs. Dra ut plasten någon centimeter och dra hela biten bakåt så att den släpper.

Demontera pennhållaren (den breda plastbiten under radion).

Demontera de båda torx-skruvarna (#25) i konsolens framkant.

Demontera plastbiten runt växelspaken.

Demontera plastbiten runt handbromsspaken.

Lyft på gummibiten i botten av lådan i mittkonsolen.
Demontera de båda torx-skruvarna (#25)

Demontera den stora plastbiten/locket på konsolens baksida (under cigarettändaruttaget). Börja i de båda övre hörnen.

Lyft bakkanten på konsolen och stick in handen och tryck el(skarv)kontakten uppåt så att den släpper från sitt fäste. Dra isär kontakten.

Lyft hela konsolen och trä igenom plastbiten vid växelspaken samt trä igenom plastbiten runt handbromsspaken.

Lyft bort hela konsolen.
-

Lossa justermuttern till handbromsen så att endast några få gängor återstår och muttern sitter kvar. Notera hur låsfjäderblecket ska sitta!

Koppla loss handbromswirernas ändar från ”vågbiten”.

Använd elkabel eller hellre en trådfjäder (till att dra elkablar i plaströr) och fäst med buntband i den ena kabelns ända.
-

Lossa hjulskruvarna för båda hjulen.

Hissa upp bilen på lämpligt sätt och GLÖM INTE att ställa pallbockar eller liknande under!!!

Demontera höger bakhjul.

Demontera de båda skruvarna som håller fast bromsoket (13 mm 6-kantskalle).

Lyft bort bromsoket och lägg det innanför/framför hjulet på en balk.

Demontera den lilla skruven (10 mm 6-kantskalle) från bromsskivan.

Knacka lite på bromsskivan, på ytan där hjulet ligger an mot, för att få den att släppa enklare.

Dra bromsskivan rakt ut.

Demontera den lodräta lilla fjädern i framkant på handbromsbackarna.

Demontera (tryck in och skjut åt sidan) fjädern som sitter i mitten på handbromsbacken (både övre och undre).

Demontera den lodräta ”H-biten” som sitter mellan handbromsbackarna i framkant.

Lyft och vrid nu hela den övre handbromsbacken utåt så att den släpper från klacken/stoppet. Kräng av fjädern. Även den undre bromsbacken följer med.

Demontera hävarmen från änden av wiren.
-

Demontera plastklipset som håller handbromswiren vid staget ut till hjulet.

Använd en stor spårmejsel och bänd bort den vita plaständen från navenheten.

Demontera skruven (12 mm 6-kanskalle) som håller ett fäste för wiren under bilen.

Dra ned och lossa wiren från fästet nära tanken.

Dra nu i wiren tills änden kommer ut från karossen.
-

Följ samma process för vänster hjul.
-

Fäst den nya wirens ända i dragfjädern med buntband.

Drag långsamt upp den nya wiren till den kommer upp genom karossen och vidare in till sitt fäste.

Släpp ned handbromsspaken helt.

Fäst wirernas ändar på ”vågens” krokar.

Tryck in de andra ändarna i navenheten.
-

Tryck gummina på plats i genomföringen i karossen med en spårskruvmejsel. Det underlättar med silikonspray eller liknande.
-

Montera nya handbromsbackar och gör allt i omvänd ordning mot demontering.
-

Klart!

Kan berätta att bilen for av rullarna när besiktningsmannen drog i spaken... :-)

/H

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]