Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RYN
Jag har ett irriterade vindbrus någonstans runt förardörren. Vid ett tidigare försök till åtgärd byttes listen runt rutan, något som bara resulterade i ett knak som inte fanns innan.
I samband med service idag bad jag teknikern titta på det.
Resultatet: två tekniker konstaterar att det brusar och att det är en produktegenskap.

Undrar just hur mycket utvecklingsarbete som ligger bakom denna egenskap som dessutom bara finns på förardörren?

Har någon något förslag till botemedel, förutom att höja volymen på stereon?

Bilen är en v60 -19.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Japp, det är i själva verket en feature för att hålla föraren vaken! :-D
Du kan ju prova att tejpa olika delar av dörrspringan från utsidan och se om det blir någon skillnad, det går ju att krypa in genom passagerardörren för att provköra..
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
RYN skrev:Jag har ett irriterade vindbrus någonstans runt förardörren. Vid ett tidigare försök till åtgärd byttes listen runt rutan, något som bara resulterade i ett knak som inte fanns innan.
I samband med service idag bad jag teknikern titta på det.
Resultatet: två tekniker konstaterar att det brusar och att det är en produktegenskap.

Undrar just hur mycket utvecklingsarbete som ligger bakom denna egenskap som dessutom bara finns på förardörren?

Har någon något förslag till botemedel, förutom att höja volymen på stereon?

Bilen är en v60 -19.
Har du varit ute och kört en likadan bil som din? Låter den likadant, eller är den tyst? Om den är tyst så är kan dom inte hävda att det är en produktegenskap.
Men nog borde serviceteknikerna söka ett nytt jobb.
av RYN
Jag har provat att tejpa på lite olika ställen utan resultat. Får kanske gå loss med silvertejpen runt hela dörren och se om det leder någon framgång.

Jag har provat en annan v60 och vill påstå att den var tyst. I motsats till teknikerna som jämfört med en demo och påstod att den hade samma "egenskap".

Att det är en ganska bullrig bil har jag på något vis accepterat men vindbrus och oljud från inredningen kan driva mig till vansinne.
av Snelhest
Använd inte silvertejp.

OT: Jag har också ett litet sus, men orkar ärligt talat inte bry mig :sick:
Av erfarenhet blir över hälften av alla "garantireparationer" av fabriksinstallationer sämre efter att verkstadens tekniker försökt åtgärda problemet, än vad det var före. Är det inte störande låter jag det vara, alternativt åtgärdar jag själv så det blir riktigt.

Några exempel från min erfarenhet:
V60 D5 AWD R-design 2014:
1. Bagagelucka som inte alltid ville stänga via knapp. Efter åtgärd, silikon på flera konstiga ställen samt tydligt uppbruten plast kring bagagebrunnen.
2. Handsfack som tydligt knirrade. Efter åtgärd, svår att stänga, men är helt linjerad. Knirrar inte, men tråkig att använda.
3. Vindbrus från kardantunnel. Efter åtgärd, syns att hela golvmattan samt alla sätena varit urlyfta, på många ställen. En gummigenomföring som inte satt riktigt, men all åverkan som tydligt syntes gjorde det hela ovärt.

MB C220D T AMG 2017:
1. Knarrande förarstol. Efter åtgärd, annat knirr samt att de har gått emot B-stolpe samt kardantunnel med stol = märken som inte fanns förut.
2. Takrailsen hade några små märken från leverans. Efter byte fanns det märken där och var i inredningen, lite sämre fattning på några taklampor samt att det fanns småstänk av silikon där och var = inte värt bytet (hela innertaket behövde lyftas ner).
av Felix1801
RYN skrev: ons 03 jun 2020, 11:38
Felix1801 skrev: ons 03 jun 2020, 10:45 Har du problem att stänga dörren ibland? Alltså få slå igen den igen när du hoppar in?
Ja, faktiskt har jag det. Kan det finnas ett samband?
Be dom justera den och se om det blir bättre.
av RYN
Snelhest skrev: ons 03 jun 2020, 12:16 Använd inte silvertejp.

OT: Jag har också ett litet sus, men orkar ärligt talat inte bry mig :sick:
Av erfarenhet blir över hälften av alla "garantireparationer" av fabriksinstallationer sämre efter att verkstadens tekniker försökt åtgärda problemet, än vad det var före. Är det inte störande låter jag det vara, alternativt åtgärdar jag själv så det blir riktigt.

Några exempel från min erfarenhet:
V60 D5 AWD R-design 2014:
1. Bagagelucka som inte alltid ville stänga via knapp. Efter åtgärd, silikon på flera konstiga ställen samt tydligt uppbruten plast kring bagagebrunnen.
2. Handsfack som tydligt knirrade. Efter åtgärd, svår att stänga, men är helt linjerad. Knirrar inte, men tråkig att använda.
3. Vindbrus från kardantunnel. Efter åtgärd, syns att hela golvmattan samt alla sätena varit urlyfta, på många ställen. En gummigenomföring som inte satt riktigt, men all åverkan som tydligt syntes gjorde det hela ovärt.

MB C220D T AMG 2017:
1. Knarrande förarstol. Efter åtgärd, annat knirr samt att de har gått emot B-stolpe samt kardantunnel med stol = märken som inte fanns förut.
2. Takrailsen hade några små märken från leverans. Efter byte fanns det märken där och var i inredningen, lite sämre fattning på några taklampor samt att det fanns småstänk av silikon där och var = inte värt bytet (hela innertaket behövde lyftas ner).
Tyvärr har du säkert helt rätt i det du skriver. Risken är nog stor att det blir sämre eller att något annat problem uppstår.
av RYN
Felix1801 skrev: ons 03 jun 2020, 13:34
RYN skrev: ons 03 jun 2020, 11:38
Felix1801 skrev: ons 03 jun 2020, 10:45 Har du problem att stänga dörren ibland? Alltså få slå igen den igen när du hoppar in?
Ja, faktiskt har jag det. Kan det finnas ett samband?
Be dom justera den och se om det blir bättre.
Får se hur hårt jag orkar driva frågan. Risken finns ju som tidigare nämnts att det blir sämre.
Men tack för förslaget.

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]