Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382848
Min läcker tydligen bakom intercoolern enl Mekonomen-verkstaden som felsökte den igår. Dom ville ha 9700:- för delar och byte, har dessutom redan bet 800:- för felsökningen. Så tot 10500:-.


Fick prutat ner två olika volvoverkstäder till 9700:- oxå, lockar iaf mig mer med originaldelar om det ändå kostar samma...

Fast när man ser att kondensor av fabr Hella, Valeo och Nissens inkl torkfilter kostar mellan 1300 - 1700:- från mr auto, autodoc mfl o en ac-fyllning går på max 2000:- så finns det ju en hel del att spara på att byta själv...

Så därför undrar jag hur svårt det är att byta kondensorn själv?

Har en 2010 2.4d fö.

Vad jag förstått ska man helst låta firman som fyller mediat byta torkfiltret då det skall utsättas för fukt så kort tid som möjligt.
#1382887
Priserna du fått är nog normala. Det är ungefär vad jag gav för att få det gjort av Volvo för ett tag sedan.
Däremot har jag inte försökt byta själv. Jag har bara en bil numera, så jag har inte tid med sånt som tar ett tag för att få den körbar igen.
#1383532
Är väl inte så vansinnigt svårt att byta kondensor så länge systemet är tomt? Visst, en del att flytta på, men det bör man väl klara i garaget en lördag? Torkfiltret ska du som sagt inte öppna. Låt en auktoriserad AC-verkstad byta det samtidigt som de trycktestar och fyller.
Volvo köper väl in sina kondensorer från Nissens har jag för mig. De andra fabrikaten är minst lika bra, välj den som är billigast.
#1383641
Bytte AC-kondensor på min Peugeot 308 -15 för 2 månader sedan. Fick som du offerter på runt 10000 kr. Köpte en ny kondensor på autodoc för 1000 kr, skruvade dit den själv och åkte till en AC-firma för vakuumsugning och fyllning.

Kondensorbytet tog 4 timmar inkl. lunch :)

Kom ihåg att se till att du får med nya o-ringar med den nya kondensorn. Det fick inte jag. Lyckligtvis blev det tätt ändå, men de bör bytas.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]