Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Som sagt, det måste undersökas bättre för att avgöra hur illa det är.
I princip är rostlagning som "Klacken" menar, även om uppskattade tidsåtgången är lite väl optimistisk.

Men, ofta är tyvärr det man ser, bara toppen av isberget.

Jag TROR inte det är dubbel plåt där, utan det kan vara rosten som skicktat metallen.
Man behöver alltså skrapa bort allt löst (Det kan du göra oavsett. Lös metall bär ändå ingenting, och bilprovningen kommer knacka, var så säker)
Och knacka med något spetsigt för att få en uppfattning.
Är det god bärighet i återstoden efter allt löst är borta, kan det kanske vara "bara" att rostskydda.

Eller svetsas, eller skrotas, beroende på vad man hittar.
MickeM skrev:Som sagt, det måste undersökas bättre för att avgöra hur illa det är.
I princip är rostlagning som "Klacken" menar, även om uppskattade tidsåtgången är lite väl optimistisk.

Men, ofta är tyvärr det man ser, bara toppen av isberget.

Jag TROR inte det är dubbel plåt där, utan det kan vara rosten som skicktat metallen.
Man behöver alltså skrapa bort allt löst (Det kan du göra oavsett. Lös metall bär ändå ingenting, och bilprovningen kommer knacka, var så säker)
Och knacka med något spetsigt för att få en uppfattning.
Är det god bärighet i återstoden efter allt löst är borta, kan det kanske vara "bara" att rostskydda.

Eller svetsas, eller skrotas, beroende på vad man hittar.

För om man kollar på bilderna så ser det ju ut som det är en tunnare metall som sitter överst? Eller hur jag helt fel? Alltså där uppe ovanför muttrarna
av MickeM
Rost skicktar plåten så den expanderar.
Man kan därför slå loss "skivor" av en gravrostad plåt.

Jag tror hela tornet är pressat ur ett och samma plåtark.
Men, det är inte helt omöjligt att det är extra plåt (dvs dubbelt) någonstans för hållfastigheten.
Kanske hela tornet, kanske inget alls.
Det är bara spekulation. Jag vet inte fakta här.
Det där ser ut som en vanlig plåt som svullnat.
Ser tjock ut men bär ingenting.
När du börjar knacka i detta går det ganska säkert vidare ner under skärmen.
När man ser ett nålhål av rost blir det en femkrona Innan du är klar, detta växer innan man hittar något lämpligt att fästa ny plåt i.
Lättast är att kapa ur en större bit på skroten o sen kapa efter behov o svetsa dit.
Kemisk metall o bara svetsa en plåt ovanpå det du ser är bara slöseri..
Alla som svetsat rost vet att när man svetsar utan att kapa ur allt gammalt slutar med större hål och merjobb.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??