Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det där är ett skapligt stort jobb som kommer att ta ett bra tag och laga riktigt.
Först e det bort med skärmen sedan innerskärmen. För att se hur det ser ut bakom och under sen är det hjul och fjäderben bort ev nått i motor utrymmet.
Bäst är om du har möjlighet o hitta en likadan kärra på skroten (ej krockad fram) och kapa bort det du behöver och lite till. Om du hittar motsvarande bit i fint skick.
Fjädertornet har med framvagns inställningen att göra så det är viktigt att mäta ut hur det sitter från början.
Sen måste ersättnings biten mätas in punktas upp om det stämmer sedan mätas igen innan man helsvetsar.
Glöm det där med att bara smaka på en plåt det håller inte. Jag vet att ett sånt där ställe suger att laga hoppas det fixar sig.

Edit om framstötfångaren behöver dän på en gen 2 vet jag ej.

Åk inte med bilen före du eller nån annan kollat igenom det där.
av klacken
johnnype skrev: tor 05 mar 2020, 20:21

Fan va snyggt gjort, Volvo åf verkstaden här tar ca 1200kr/timme så du borde alltså lätt acceptera 600kr för arbetet sedan tillkommer material som färg, plåt, kapskiva plus smått och gott säg 400kr. Betalar dig lätt 1000kr för du fixar det medans jag dricker ur en 0.5L Cola :-)
Välkommen till Finland,colan bjuder jag på :-D
av klacken
gubbstrutt skrev: tor 05 mar 2020, 20:53 Det där är ett skapligt stort jobb som kommer att ta ett bra tag och laga riktigt.
Först e det bort med skärmen sedan innerskärmen. För att se hur det ser ut bakom och under sen är det hjul och fjäderben bort ev nått i motor utrymmet.
Bäst är om du har möjlighet o hitta en likadan kärra på skroten (ej krockad fram) och kapa bort det du behöver och lite till. Om du hittar motsvarande bit i fint skick.
Fjädertornet har med framvagns inställningen att göra så det är viktigt att mäta ut hur det sitter från början.
Sen måste ersättnings biten mätas in punktas upp om det stämmer sedan mätas igen innan man helsvetsar.
Glöm det där med att bara smaka på en plåt det håller inte. Jag vet att ett sånt där ställe suger att laga hoppas det fixar sig.

Edit om framstötfångaren behöver dän på en gen 2 vet jag ej.

Åk inte med bilen före du eller nån annan kollat igenom det där.
Att smacka på räcker och håller nog tills något annat havererar, är väl en bruksbil det är frågan om?
Annat om det gäller en bil som skall bevaras och rustas upp, då är det att göra som du skriver.
av MickeM
Urspårad tråd.

Men helt klart måste det undersökas hur illa det är. Jag har hört om plattform 2 som rostat sönder just i fjäderbenstornet.
Men absolut inte vanligt, utan verkar hända enstaka exemplar. Känns som en tillverkningsmiss, eftersom merparten knappt rostat i lacken ens.

Frågan är ju hur resten av bilen ser ut under, osv.
Nu är det svårbedömt på en bild, men verkstadsjobb på det där sticker nog iväg rejält, och är frågan om det ens är värt det.
Beror helt på bilens övriga skick.
Är det medelmåttigt så finns ju dylika
V70N i uppsjöar till bra pris.
Skakar liv i tråden igen! Har varit ut till bilen nu och kollat mer ring rosten och det verkar som det är två lager av metallen här? Ta den till verkstaden känns inte aktuellt då den är så gammal och inne på sista versen ändå. Kan man använda sig av rostätare på sånt här eller är det helt kört?
Bilagor
E9FB0FE1-0811-460B-9013-B6FD57D3EC85.jpeg
E9FB0FE1-0811-460B-9013-B6FD57D3EC85.jpeg (813.91 KiB) Visad 2073 gånger
BD11F6C5-BBF0-4DD7-911F-1144076DB169.jpeg
BD11F6C5-BBF0-4DD7-911F-1144076DB169.jpeg (784.59 KiB) Visad 2073 gånger

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]