Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Citat från känd skidåkare: "Ingen idé att förklara för den som inte begriper." :wink:
av matzen10
camaro69 skrev:Citat från känd skidåkare: "Ingen idé att förklara för den som inte begriper." :wink:
Eller som Tärnabysonen sa: "Dä ä ing dè å förklar te`n som ing begrip"
Användarvisningsbild
av camaro69
:lol:
av ljungström
Ampy skrev:ja men vissa får det billigare på Volvia men det är ju lite synd med sånna regler vet inte om Toyota men kan utala mig om SAAB och HONDA ACCORD type R igen av dem bilar var köppta på Saab eller Honda ÅF men när jag skulle försäkra hondan ex på folksam märke va det ingen frågan vart har du köppt bilen nej det gällde samma villkor även saab på saabforsäkring. Det är därför jag är litte putt gått folk att volvo inte tar sig i kragen och gör som anndra!
Men byt märke då om det är så jobbigt.
Användarvisningsbild
av Ampy
mm byt bolag bättre volvo delar är skit billiga skabb så kommer köra på halvförsäkring hos folksam skiter i volvia och deras dumma villkor hahah du får en nästan ny motor för 15 000 ;- det är gratis Tanke på ni förra bil fick du inte ens 3/1 av motorn hahahah det kvittar
Användarvisningsbild
av Bosa
Personligen så kollade jag upp villkoren innan jag teckande försäkring, att inte höra sig för innan är ju som bäddat för att gå på en eventuell nit. Förstår ärligt talat inte hur du kan vara så förbannad för något som du själv missat att kontrollera. Min Volvohandlare är inte en auktoriserad handlare fick jag reda på så då blev det Länets som var billigare och med 10000 mil i maskinskada.
Enligt Folksams hemsida så har de också 10000 mil i maskinskadeförsäkring.

Och angående Volvia och förmåner om man köpt bilen hos en auktoriserad Volvoåterförsäljare ser jag som en självklarhet och definitivt inget nytt inom handelsvärlden. Och det här snacket om Folksam och diverse bilmärken, är väl självklart att de inte har ett krav att bilen måste vara köpt hos märkeshandlare, Volvia är Volvos försäkringsbolag och Folksam är ett oberoende bolag.
Användarvisningsbild
av Bosa
Kollade för skojs skull vad andra märken erbjuder.

Använder man sig av SAABs egna försäkring så har man dessa förmåner:

En totalförstörd bil är det värsta som finns. Du vill ha tillbaka din bil men det är inte alltid den går att reparera. Vårdar du din bil extra noga vill du veta att ersättningsbilen är minst lika bra. Osäkerheten kring detta tar vi nu bort! Vi sätter ett högre värde på din Saab. En fabriksny Saab räknar vi som ny i hela två år. Efter två år, eller 4000 mil, får du 20 procent över marknadsvärdet för din Saab om den inte går att reparera. En unik förmån som vi är först med i Sverige.

Förmånen gäller endast när du vänder dig till en auktoriserad Saabhandlare.

Prova Saab Försäkring från bara 135 kr i månaden.

När du köper en Saab hos din auktoriserade Saab-handlare, kan du utnyttja ett mycket förmånligt erbjudande.

Du kan prova Saab Försäkring från 135 kr/månad hos oss under sex månader (halvförsäkring).

Efter sex månader är du fri att välja vilket försäkringsbolag du vill, utan hänsyn till huvudförfallodag. Inga ytterligare kostnader eller åtaganden tillkommer. Du tecknar försäkringen hos din Saab-försäljare.
Användarvisningsbild
av Bosa
BMW's sida för orignalförsäkring var lite sisådär.

Maskinskadan för BMW Originalförsäkring gäller inte för bilar som direktimporterats begagnade till Sverige, bilar som är äldre än 8 år eller har gått mer än 10 000 mil, bilar där motoreffekthöjande åtgärder har vidtagits, samt för lätta lastbilar.
Lite krånglig sida så jag hittade inga speciella förmåner mer än om bilen blir totalkvaddad:

Om du har vår motorfordonsförsäkring och en seriemässigt tillverkad personbil
(inte direktimporterad -/sidoimporterad) som stjäls eller skadas och skadan är
ersättningsbar enligt Försäkringsvillkor Bil eller vagnskadegaranti som handläggs
av oss, har du rätt till en ny bil eller mervärdesersättning under följande förutsättningar.
Vi ersätter dig med en ny bil av samma typ och modell under förutsättning att
1. Stölden/skadan skett inom två år från det att bilen registrerades första gången
2. Bilen körts högst 4000 mil
3. Skälig reparationskostnad beräknas överstiga:
• För bil som är högst 1 år och gått max 2000 mil (räknat från första
registreringsdag): 50% av priset för en likvärdig ny bil (inklusive moms)
vid skadetillfället.
• För bil som är högst 2 år och gått max 4000 mil (räknat från första registreringsdag):
80% av bilens marknadsvärde (inklusive moms) vid skadetillfället.
4. Du väljer personbil av samma märke hos en auktoriserad återförsäljare för
samma märke som den skadade bilen.
Vid förändringar av bilmodell och/eller utrustningsnivå som höjt priset på
likvärdig ny personbil betalar vi senast kända pris på likvärdig ny bil som den
totalskadade.
Om bilen är äldre än 2 år eller körts mer än 4000 mil och stjäls eller skadas
under i övrigt samma förutsättningar som ovan och skälig reparationskostnad
beräknas överstiga 80% av bilens marknadsvärde (inklusive moms) vid skadetillfället,
får du ersättning med 120% av bilens marknadsvärde. Detta under
förutsättning att du förvärvar en personbil av samma märke som den skadade
bilen hos en auktoriserad återförsäljare för samma märke som den skadade
bilen.
Ersättningen betalas endast till återförsäljaren.
Användarvisningsbild
av Bosa
Mercedes har åtminstone en förmån:
Vill du testköra din försäkring först?
När du köper din bil hos en auktoriserad Mercedes-Benz återförsäljare får du prova Mercedes-Benz Försäkring från endast 100 kronor i månaden. Klicka på Räkna pris om du vill veta mer om den bästa försäkringen för din Mercedes.
Användarvisningsbild
av Bosa
Honda Försäkring, Trygg Hansa
Honda Försäkring TryggaMil - specialförsäkringen för din Honda
Honda Försäkring TryggaMil – den egna märkesförsäkringen som Honda Nordic AB nu har inkluderat i bilen för dig som nybilsköpare! Det betyder att du som nybilsköpare får en helförsäkring*) i tre månader utan extra kostnad! Efter det får du ett förslag på en fortsatt försäkring utifrån dina behov.
Fördelar med Honda Försäkring TryggaMil:
Den ger dig alltid 3 000 kr lägre självrisk om du råkar ut för en vagnskadegarantiskada.
Hyrbil om olyckan skulle vara framme och du inte kan köra din Honda till följd av en ersättningsbar skada.
Förlängd maskinskadeförsäkring i upp till 15 000 mil eller om bilen dessförinnan har blivit 8 år**).
Har din Honda fabriksmonterat larm kan du slippa självrisken upp till 1 500 kr om du råkar ut för stöld eller inbrott. Gäller från årsmodell 2004.
Givetvis kommer din bil att repareras av auktoriserad verkstad och med originaldelar så att din Honda förblir den kvalitetsprodukt den är idag.
Oavsett om du köper ny eller begagnad Honda är det Trygg-Hansas ordinarie bilförsäkring med låga självrisker som ligger till grund och har kompletterats för dig som Honda-köpare.
Observera att dessa två försäkringar endast finns att teckna hos din Honda-återförsäljare och gäller för dig som inte använder bilen i yrkesmässig trafik.
Köper du en begagnad Honda hos återförsäljaren så får du 3 månaders halvförsäkring för introduktionspriset 60 kr och helförsäkringen för endast 165 kr.
*) Halvförsäkring plus Vagnskadegaranti som ingår vid köp av ny bil. Hondas vagnskadegarantin gäller i 3 år.
**) Under förutsättning att bilen servas på auktoriserad Honda verkstad.

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]

Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]