Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tvivlar på att tändningssystemet tagit stryk av att du kan ha kört en längre tid med det högra stiftet i den kindition det är i på bilden men om alla stiften har påbyggnad av material kan det vara något annat fel eftersom det är ovanligt att alla tändspolar är kassa. Fler faktorer kan vara inblandade. Någon va inne på knacksensorn. Den syns ju om man gör en felsökning med felkodläsare. Vart är den bit som är borta är frågan? Har den smält ner till det tillståndet eller har du en bit som ligger kvar i förbränningsrummet?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GLIZ skrev:Tvivlar på att tändningssystemet tagit stryk av att du kan ha kört en längre tid med det högra stiftet i den kindition det är i på bilden men om alla stiften har påbyggnad av material kan det vara något annat fel eftersom det är ovanligt att alla tändspolar är kassa. Fler faktorer kan vara inblandade. Någon va inne på knacksensorn. Den syns ju om man gör en felsökning med felkodläsare. Vart är den bit som är borta är frågan? Har den smält ner till det tillståndet eller har du en bit som ligger kvar i förbränningsrummet?

Den biten är inte kvar i cylindern i alla fall för då hade det hörts enligt mekanikern. Han tror att det troligaste är att den åkt med ut och brunnit upp i mindre delar. Jag har ingen aning... Ett endoskop vore ju super i ett sånt här läge. De enda felkoder de fick ut var P0303, P0305, P0306 och P0300.
Jag hade bytt till NGK stift iaf. Har tyckt de funkat och hållt bättre än allt annat skit som Beru, Bosch etc. Gör som du vill men se till att ha bra kvalitet på stiften.
Min åsikt men har gått bet på annat och alltid återvänt till NGK
Its1more skrev:
GLIZ skrev:Tvivlar på att tändningssystemet tagit stryk av att du kan ha kört en längre tid med det högra stiftet i den kindition det är i på bilden men om alla stiften har påbyggnad av material kan det vara något annat fel eftersom det är ovanligt att alla tändspolar är kassa. Fler faktorer kan vara inblandade. Någon va inne på knacksensorn. Den syns ju om man gör en felsökning med felkodläsare. Vart är den bit som är borta är frågan? Har den smält ner till det tillståndet eller har du en bit som ligger kvar i förbränningsrummet?

Den biten är inte kvar i cylindern i alla fall för då hade det hörts enligt mekanikern. Han tror att det troligaste är att den åkt med ut och brunnit upp i mindre delar. Jag har ingen aning... Ett endoskop vore ju super i ett sånt här läge. De enda felkoder de fick ut var P0303, P0305, P0306 och P0300.
Kolla länken jag la i mitt inlägg.
Under 80 spänn. Kanske inte det mest high tech men duger säkert.

@Its1more,
Har du tänkt behålla bilen är det definitivt värt att byta oljan i lådan. Bosch stiften håller säkert ett tag, men om du nu har haft problem med stift i 6:an så är det ju lämpligt att kolla till och byta lite oftare än 9000mil :oops:

Skifta 6an tändspole med en annan. Ser 6ans stift sämre ut än de om ett år eller två så kan man ju fundera på högre värmetal eller vidare felsökning. Annars var det nog bara ett stift med dålig kvalitet.
KalleJ skrev:@Its1more,
Har du tänkt behålla bilen är det definitivt värt att byta oljan i lådan. Bosch stiften håller säkert ett tag, men om du nu har haft problem med stift i 6:an så är det ju lämpligt att kolla till och byta lite oftare än 9000mil :oops:

Skifta 6an tändspole med en annan. Ser 6ans stift sämre ut än de om ett år eller två så kan man ju fundera på högre värmetal eller vidare felsökning. Annars var det nog bara ett stift med dålig kvalitet.
Nu när jag fått nya stift så känns den ju som ny och den har inte gått så mycket. En femhundring i försäkring och 2500:- för årsservice hos Volvo. Nybesiktigad utan anmärkning och bra utrustning. Ser ingen anledning att byta. Ska man bara byta olja eller ska man spola lådan också? Då är det kanske också time och byta olja i haldexen. Jag har Haldex gen 5.

Jag ska försöka komma ihåg att byta spole när verkstaden ska fetta in stiften.
KalleJ skrev:Dielektriskt silikonfett till öppningen på spolen för att täta mellan spole och tändstift för att minska smuts och fukt angrepp typ.
Det låter som det var ungefär vad mekanikern beskrev. Han nämnde även något om att hindra risken för gnistbildning mellan stiftet och tändspolen om isoleringen på stiftet är dålig. Jag kan för lite för att återberätta och förklara vettigt.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]