Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Vojje skrev: tor 07 maj 2020, 21:31 1000 gram R134a, ska det vara
Rätt.
Köldmediat mäts i VIKT.
Inte tryck.

Trycket i vila är ganska lika tills det nästan är tomt.
Som en gasoltub i princip. Man kan inte avgöra gasolmängden i en flaska baserat på tryck föränn den i princip är tom. Trycket är det tryck som krävs för att det ska hålla flytande form. Ska trycket höjas får det överfyllas.
Ska det sänkas får man så gott som tömma.

Däremot kan skillnaden mellan högtryck och lågtryck när kompressorn går, ge värdefull information till en kunnig person som vet alla parametrar.
Ingen hemmamekare direkt.
Både om köldmediemängd och kompressorns status.

Man kan heller inte dra bra slutsatser om kylmediemängd av kompressorns arbetsintervaller. Det beror på så många parametrar.
av xxargs
Och DYI som inte bryr sig om vikt - fyller på sakta och känner på den tjocka kalla röret ut från kupén tills man känner bestämd kyla komma och börja ta sig vidare mot kompressorn - först vid tomgång låg fläktpådrag, avbryter fyllande och provar igen med lite varv på motorn och hög fläktpådrag - och så duttar man in i korta perioder till man har stadig kyla även vid rätt hög fläktpådrag (motorn ca 1500 - 2000 rpm) vid varm väderlek och sedan är man nöjd. Med denna metod så är det bit kvar att fyllts till märkvikt men ändå tillräckligt mycket för att fungera bra i flera år om systemet är läckfritt - bil-AC har rätt stora marginaler och har reserv för ca 1/3-del av laddningen kan läcka ut innan kylförmågan märks minska.

Har man modell med orificer och med stor burk (som normalt svettas kondens under drift) i motorutrymmet där tjocka rören går in och ut och vidare mot kompressorn - så fyller man tills det blir kallt i botten på tomgång - därefter slatta i korta perioder till att kylan finns kvar i botten (och koll efter ca halvminut körning per gång ) även vid högre varvtal på motorn och högre fläktpådrag och se att det fortfarande är kallt i botten. Det är också normalt att kompressorn slår av och på om man har lägre fläktpådrag i ventilationen när det fins tillräkligt med köldmedie då den är suggas-tryckstyrd.

Denna typ av övning bör man göra när det är klart över 20 grader utomhus.

---

Angående köldmedie...

Eftersom jag har läcka i kondensorn och det tömmer sig inom några veckor - så har jag kört med HC-blandning tills jag orka ta tag i detta och för bilar med ON/OFF-kompressorer är det rätt okritiskt.

Först var jag jättenoga med ISO-butan/propanblandning (primus vintergas, spetsade med propan-gas från P2000-flaska tills blandningens tryck ligger samma som motsvarande R134a vid samma temperatur - ca 5 Bar och beroende på rumsvärme för tillfället - har en gamma biltema drivgasflaska med R134a i som man kan parallell-kolla trycket mot när flaskorna nått samma temperatur igen) och senare med biltemas 17-623 som spetsas med lite extra propan till det når R134a-tryck och så fick uppmätt mängd (100 gram i stöten då jag tänkte mig 2 x 100 gram för den i stort sett trycklösa AC:n ) suga i sig gasen i gasform in i AC för att undvika oljan i gasolgasblandningen - man behöver värma flaskan ganska mycket i varmvatten (ca 35 grader C) för att allt skall kokas ur och sugas in under fyllningen - jag fyller _inte_ med flytande gas utan endast i gasform!!

För trycksäker hanterande så arbetar jag bara med P2000-flaskor när jag blandar gas.

Med detta upptäcktes att för en maskin stämplad med 470 gram R134a, fylld från i stort sett en trycklös AC, fungerar utmärkt redan efter ca 100 gram (ca 50% av orginalfyllnings flytande volym räknat i vikt) och vid 150 gram HC-blandning (vilket är den mängd man får ha i kyl och frys - inomhus utan extra ventilationskrav eller krav på rumsvolym där maskinen är uppställd, portabla AC har mer, upp till 450 gram HC (samma som en campingasolflaska på 450 gram) men då förutsätts arbeta i lite större rum) så hade man mycket marginal och jag kom aldrig så långt att jag fyllde till 200 gram (motsvarar ca 470 gram R134a) som först tänkt då det enligt proceduren först beskrivet i inlägget helt enkelt inte indikerade att det behövs mer.

Kan säga såhär - har aldrig haft så bra kyla och så stor kylkapacitet vid hög värme som med denna gasblandning och kondensorfläkten gick aldrig upp i högsta varav trots rejäl värmen medans med R134a så gick den mest hela tiden - var också kollade fram i fronten att rören från kompressor och kondensor inte verkade onaturligt varmt (dvs markant varmare än vid drift med R134a, utan det var snarare tvärt om med svalare temperatur generellt, kompressor som går mer lättare (och därmed mindre med gasuppvärmning vid kompression som behöver kylas och därmed lägre temperatur fram) och svalare luft i kupén.

- jag vet att flödet är bättre på HC-blandning och värmeledningsförmågan i själva gasen också är betydligt bättre när det kondenseras och förgasas i rören än R134a - men att det skulle ge sådan skillnad...

Det var riktig win - win situation och i samband med detta i somras tittade och provkörde nya bilar på rätt varma försommardagar när jag micklade med detta - så var det bara att konstatera att nya bilar med HFO1234yf-köldmedie fungerade rätt kasst i avseende kylkapacitet när det är varmare ute och när jag satte mig i min gamla bil efter provkörningarna och polarvindarna kom i övertygande styrka så cementerades tanken allt mer att den här gamla bilen kommer nog att få behålla HC-blandningen i systemet även efter reparation då det är klart märkbar förbättring i kylkapacitet jämförelse med dess tidigare R134a blandning ( har haft bilen i 15 år så jag 'kan den' i avseende hur AC brukar fungera i olika temperatursituationer).

Och i samband med detta - kom tanken att om man köper ny bil med HFO1234yf-blandningen - skall man då tappa ur soppan och fylla i med HC istället ??? - då det kylkretsmässigt kanske skulle ge 20-30% mer kylkapacitet med HC-blandning i jämförelse med kyltekniskt sett skitsoppan HFO1234yf som kräver stora pumpvolymer och har ursel förångningsvärme vilket gör att det inte är myckt vätska kvar in i evaporatorn när den kylt ned sig själv till evaporator-temperatur vilket gör att dess kylkapacitet är ursel om bilens AC inte har suggasvärmeväxlare med kondensat och fungerar ännu sämre när det är riktigt varmt ute som tex. start av solstekt bil med AC som knappt ger kyla till en början...

- och det här med suggasvärmeväxlare med kondensat har man inte bilar (trots att dupont sa i början att man måste ha det om det skall få någon effektivitet...) eftersom man använder HFO1234yf som just 'drop in' istället för R134a utan vidare åtgärd... därav illa och underpresternade AC i moderna bilar, som har typ tappat 20%-30% av möjliga kylkapaciteten när man gick ifrån R134a till HFO1234yf i en övrigt lika anläggning med samma pumpkapacitet i kompressor och samma dimensionering i munstycken och rör i expansionsventiler och orificer !!
av lennart lundberg
Begagnad AC kompressor!
Ja visst för min del om man letar lite.
Köpte en ny kompressor original på JB. Jönköpings Bildemontering till halva priset av en ny till vår 940 för många år sedan.
Personligen så tror jag mer på en originaldel än en kopia i vissa fall.
Ps. Lite info. Nyligen köpt år 2020 nya Four-c dämpare bak original från JB till min bil under halva marknadspriset inkl. frakt.

Lennart
av Joakimpettersson
I morgon blir det byte av kondensor och torkfilter. Hade visst en stor läcka där. Detta gör jag själv. Har sedan en tid dagen efter för påfyllning. Några tips på vad jag ska göra inför bytet? Ser att vissa tömmer ut kylarvätskan. Men jag ser inte någon anledning till det om jag tar bort fronten. Alla tips är välkomna!
av xxargs
Man byter inte kompressor om den inte låter illa och pumpverkan bevisligen är dålig. Kolla först att det är tillräckligt med köldmedel då för lite köldmedie på en del bilar ger ojämn kyla mellan förare och passagerare - gör detta innan du börja riva någon AC-del - AC-jobb är attraktiva hos en del verkstäder då man relativt lätt kan lura på större byten än det som egentligen behövs (tex byta hel kompressor istället för bara magnetkopplingen etc.) och kan göra mer marginaler på utbytta kompressorer mm. mer än på andra saker.

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.