På stiftet till vänster ser det ut som att det är material som förts över mellan elektroderna det kan betyda att tändspole ger för lite kräm så att säga. Det är inte ovanligt att se på motoret med rotor att rotor m.m bränner om tändspolen är kass.
På min gamla v70 är det 6000 mila intervall på stiften och de ser ut som nya vid byte. Platina stift brukar klara 10000 mil utan problem.
Byta stift stup i kvarten är bara slöseri.
Nexus skrev:På min gamla v70 är det 6000 mila intervall på stiften och de ser ut som nya vid byte. Platina stift brukar klara 10000 mil utan problem.
Fast ser de ut som för TS har man inget val utan måste byta.
Nexus skrev:På min gamla v70 är det 6000 mila intervall på stiften och de ser ut som nya vid byte. Platina stift brukar klara 10000 mil utan problem.
Fast ser de ut som för TS har man inget val utan måste byta.
Nä, så är det. Jag var tvungen. Efter detta kommer jag aldrig byta senare än kanske 4-6000 mil. Min största oro är främst om detta har orsakat skador, eller om det finns skador som orsakat detta. En ny tändspole är ju inga problem att köpa och byta. Men, om det är andra saker som gör att sjätte cylindern går varmare så är jag orolig. Om det stift som satt helt enkelt hade fel i sig som gjorde att det hade lägre tolerans och inte klarade den normala värmeutvecklingen så är jag "nöjd". Jag har ju förvisso läst om Volvostift där yttre elektroden lossnat eller på annat sätt skadats.
Kollar i tändstiftsguiden i min Haynes-handbok:
""Trasig isolatorfot - (kan först uppträda som en spricka)
Orsak: Detonation eller felaktig teknik vid justering av elektrodavstånd
Kontrollera: Tändläge, kylsystem och bränsleblandning (för mager)""
I en modern bil kan det väl isåfall bara vara att knacksensorn inte märker att motorn spikar utan låter det fortgå?
Kanske troligare att stiftet fått en smäll innan monteringen så att det blivit en spricka i keramiken?
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66450 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd
Borde byta packning på oljepumpen. Kanske blir besök på Volvoverkstad, många år sen sist
Det är nog inget större fel. Jag skulle tro att det är ett par tändspolar du behöver byta beroende på hur övriga stift ser ut. Tror inte på mager bränsle/luftblandning för det är sot på stiften som någon påpekade, viserligen om det missar nån några tändtillfällen så är det mer gas i föbränningsrummet och kan bli sotigt på stift av det men formen på den inre elektroden tyder på att elektronerna tar med sig material ofta ett tecken på svag ström. Har du möjlighet att mäta med multimeter så kan du kolla en spole där stiftet är helt mot värdet på dom där stiftet är skadat.
Erik Å skrev:Kollar i tändstiftsguiden i min Haynes-handbok:
""Trasig isolatorfot - (kan först uppträda som en spricka)
Orsak: Detonation eller felaktig teknik vid justering av elektrodavstånd
Kontrollera: Tändläge, kylsystem och bränsleblandning (för mager)""
I en modern bil kan det väl isåfall bara vara att knacksensorn inte märker att motorn spikar utan låter det fortgå?
Kanske troligare att stiftet fått en smäll innan monteringen så att det blivit en spricka i keramiken?
Tack för infon! Jag har aldrig någonsin fått meddelande om att motorn är för varm. Fläkten går som den ska och det finns kylarvätska ordentligt. Den har aldrig kokat.
GLIZ skrev:Det är nog inget större fel. Jag skulle tro att det är ett par tändspolar du behöver byta beroende på hur övriga stift ser ut. Tror inte på mager bränsle/luftblandning för det är sot på stiften som någon påpekade, viserligen om det missar nån några tändtillfällen så är det mer gas i föbränningsrummet och kan bli sotigt på stift av det men formen på den inre elektroden tyder på att elektronerna tar med sig material ofta ett tecken på svag ström. Har du möjlighet att mäta med multimeter så kan du kolla en spole där stiftet är helt mot värdet på dom där stiftet är skadat.
Cylinder ett 1 till 5 har stift som ser likadana ut, dvs som det vänstra på bilden, med uppbyggnad av material på foten. Det är bara cylinder 6 som har avbrunnen isolatorfot. Jag har multimeter och jag är inte helt rudis eller tummen mitt i han', men jag har aldrig mätt upp en tändspole.
Jag spekulerar...om 6:ans cylinder har haft problem under en tid (eller under flera år fast jag aldrig har märkt något) med sporadiska tändmissar på grund av ett dåligt stift, skulle det då kunna ge effekter på tändsystemet som gör att de andra fem stiften fått "ta stryk" för att elektroniken på något sätt kompenserat för tändmissarna?
I videon nedan så byter han stift som gått ca 4500 mil och de han tar ur ser ju "nya" ut, dvs inget material uppbyggt på foten. Kolla fårn ca 3:40 - 4:00. Det högra i videon har det som satt och det vänstra är det nya.