Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har haft orolig och småryckig gång på sexan under en tid. Mot slutet har motorlampan lyst vilket innebär felkoder. Hos verkstaden får man fram misständningar på cylinder 3, 5 och 6. Man får också P0300, ’Tändmissar olika cylindrar’

Man nollställer och mäter tändmissar i realtid. Cylinder 6 sticker ut och visar konstant medans de andra inte har några alls.

När man plockar ut stiftet på sexans cylinder så är det inte vackert. Se högra stiftet på bilden. Inte konstigt att man får misständningar.

Det vänstra kommer från en av de andra fem cylindrarna och där ser stiften likadana ut och enligt mekanikern inga konstigheter. Alla spolarna såg rena och fina ut utan uttorkningar eller andra visuella skador.

I med sex nya BOSCH Double Iridium (var det enda som gick att få tag på över dagen).

Bilen går fint och inga misständningar. Jag tycker mig känna något mjukare växlingsbeteende, men det kan vara placebo eller helt enkelt på grund av att alla cylindrar tänder som de ska och inga kompensationer behövs någonstans i drivlinan.

Frågan är nu varför stiftet har blivit sådär? Var kan felet ligga? Konstruktionsfel i stiftet, eller? Kan något annat ha tagit skada tro?

Sedan, om du tittar noga på bilden så ser du att hälften av innerporslinet lossnat på det högra stiftet, alltså det som sitter runt mittelektroden.

Stiften har gått 5900 mil (lika långt som bilen) och bytesintervall är 9 eller 12, kommer inte ihåg. I övrigt är bilen servad enligt plan hos Volvo.

Till saken hör att den drar olja också. Jag fyllde precis på en liter efter ca 300 mil vilket var när jag gjorde service senast. Jag kollade dock aldrig nivån efter service och de kanske inte fyllt exakt 6,8 liter som man ska.

Nåväl, vad har ni för teorier om stiftet som ”brunnit”?

Tack på förhand,
Fredrik
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (204.11 KiB) Visad 1638 gånger
Jag tänker spontant att 6ans cylinder kanske ligger längst ifrån vattenpumpen och går därför lite varmare?
Finns kanske utrymme att ändra värmetal på stiften ett steg?

Hade det varit min bil hade jag aldrig följt bytesintervall på stift eller växellådsolja. Finns ingen anledning att köra mer än 2-3år eller 4-5000mil på samma stift.
Högra stiftet är ju riktigt trasigt, hoppas de delarna inte sitter fast i katalysatorn eller gjort annan skada på vägen.
GLIZ skrev:Hög värme. Kan bli liknande om man kör med mycket etanol i bränslet. Då brukar även ventilerna ta stryk.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag tankar 98 oktan hos Tanka och de har väl 5% etanol i.

Vad kan annars orsaka högre värme på just en cylinder? Oljan har ju bytts typ efter 700-800 mil hos Volvo, så jag har svårt att se att oljekanaler skulle vara igensatta på grund av dålig olja.

Om det nu är knas med värmen på just sexans cylinder, hur lång tid tror vi det tar innan stiftet blir dåligt igen? Om jag tar upp det efter ett par hundra mil, borde jag då se något som indikerar hög värme?

/Fredrik
Är det rätt/samma stift som satt i? Prova att byt till ett steg kallare stift
KalleJ skrev:Hade det varit min bil hade jag aldrig följt bytesintervall på stift eller växellådsolja. Finns ingen anledning att köra mer än 2-3år eller 4-5000mil på samma stift.
Högra stiftet är ju riktigt trasigt, hoppas de delarna inte sitter fast i katalysatorn eller gjort annan skada på vägen.
Vid närmare eftertanke är det ju på ett sätt galet att vänta 10-12000 mil för att byta stift, men jag har ju naturligtvis gått i tankarna att det är specialstift som är gjorda för det. Tycker du jag borde byta olja i lådan också nu till nästa service? Bilen är 8 år och har gått knappt 6000 mil.
frasse4 skrev:Är det rätt/samma stift som satt i? Prova att byt till ett steg kallare stift
Alla stift som satt har exakt samma beteckningar. De som sattes i nu är de ersättningsstift som BOSCH får fram via sin guide och även hos Mekonomen, MECA osv. Det finns chassibegränsningar, så man måste vara säker på att man får rätt stift. Kan det ha varit någon form av fabrikations- eller materialfel på det stift som satt i sexans cylinder?
Senast redigerad av 1 Its1more, redigerad totalt 0 gånger.
Its1more skrev:
GLIZ skrev:Hög värme. Kan bli liknande om man kör med mycket etanol i bränslet. Då brukar även ventilerna ta stryk.

Jag tankar 98 oktan hos Tanka och de har väl 5% etanol i.

Vad kan annars orsaka högre värme på just en cylinder? Oljan har ju bytts typ efter 700-800 mil hos Volvo, så jag har svårt att se att oljekanaler skulle vara igensatta på grund av dålig olja.

Om det nu är knas med värmen på just sexans cylinder, hur lång tid tror vi det tar innan stiftet blir dåligt igen? Om jag tar upp det efter ett par hundra mil, borde jag då se något som indikerar hög värme?

/Fredrik
Hög värme på stiften kan också uppkomma om du har en tändspole som inte är som den ska. Elektronerna i flödet kan då göra att det blit för varmt. Även ett stift med fel "motstånd" i i förhållande till vad det ska vara kan också bli för varmt. Troligast är att fler yttre faktorer påverkat stiftet i 6:e cylindern.

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]