Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorn tar ju insugsluften från ett snabbt uppvärmt grenrör via aluminiumslangen in igenom spjället och in till luftfiltret.
Först när motorn blivit varm så ska spjället öppna lite för friskluften från fronten som bidrar till bättre förbränning med högre syrehalt.
Spjället styrs av bimetall, fjäder, gummimembran och vacum. Kapslat. Svårt att ta isär men spjället kärvar av rost som bildats.
För mig räckte det med WD 40 och lite tunn olja.
Men helst ett nytt spjäll.
Bättre bränsleekonomi.
Senast redigerad av 1 Hanssjo, redigerad totalt 0 gånger.
Vad är det för bil osv?
Lövet skrev:Vad är det för bil osv?
Min bil är en V70 2001 men jag tror att det gäller generellt att alla bilar har en teknik för denna funktion. Spjället hade fastnat i öppet läge för frontluften direkt vid start. Då tar längre tid att få motortemperatur och kupévärme. Öppet läge för spjället behöver inte innebära vidöppet utan det är en glipa på var sida i kanalen.
Vid start ska spjället var stängt mot frontintaget och bara ta luft från avgasvärmen.
Jag hade en Mercedes en gång där kupévärmen kom nästan direkt. Kanske en annan teknik.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]