Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetePetrol
Hej,
Jag undrar om det är stor skillnad på dessa två motorer, förutom antalet hästkrafter? Kör 2,5 T -04 nu men har hittat en nyare V70 i bättre skick, dock med 2,4 170 hk. Inte kul att byta ner sig FÖR mycket när det gäller körglädjen.
Någon som har ägt bägge modellerna?
Användarvisningsbild
av frasse4
Inte ägt båda, men kört dem efter varandra hos bilhandlare när jag köpte min V70. Jag skulle säga att det skiljer väldigt mycket. Vid 3000 rpm har du exempelvis 80 hk med 2.4:an och 140 hk med 2.5T.
PetePetrol skrev:Någon av er som haft problem med motoroljeläckage? Sägs att det är mer förekommande på turbomotorn...
Sköts vevhusventilationen om och rengörs/byts vid behov brukar det inte vara något problem. Se till att kolla vevhusvent vid köp, gäller även vid köp av icke-turbos.

Förövrigt är det ganska stor skillnad, ja. Ett plus för 140hk är att de brukar gå ganska snålt. Turbos gasar man gärna på lite extra med.
Tycker 140hk är helt OK för vardagskörning.
av MickeM
Jag har en V70 140hk, och tycker den går hur bra som helst. Drar 1340kg husvagn hur bra som helst. Snittar 0.73, men bor då på landsbygden.
Stads/kortkörningar så sticker det nog lätt upp mot en liter.

Den är inte så snabb kanske, men stark.

Att jämföra en sugmotor med en turbo är en väldigt orättvis jämförelse. En turbo drar inget mer egentligen, det är i så fall förarens fel.
Mänskligt? Ja.

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]