Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det kan variera men om du öppnar locket på kylarvätskebehålleren och varvar motorn och det bubblar och ryker så är topplockspackningen kass.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Det vore bra om det i början av tråden står vad för bil och modell det gäller. Det brukar vara7/900 med bensinmotorer det gäller i sådana här frågor. Kör man på detta vis med en gammal dieselmotor lär man få stå sitt kast. Är det en nyare modell :oops:
lennarte skrev: ons 20 maj 2020, 19:52 Det vore bra om det i början av tråden står vad för bil och modell det gäller. Det brukar vara7/900 med bensinmotorer det gäller i sådana här frågor. Kör man på detta vis med en gammal dieselmotor lär man få stå sitt kast. Är det en nyare modell :oops:
En 06:a
yoda1321 skrev:När börjar det ryka isåfall? Det kan väl inte vara helt slumpmässigt?
Olika från situation till situation. I regel kan man väl säga "när det blir varmt", som t ex vid höga varv och/eller tung belastning.
Nu är jag inte speciellt hemma på traktor-motorer(diesel) och dess tekniska uppbyggnad. Men på dom flesta orginal-motorer så får man duktigt med ventilflyt vid högre varvtal, vilket inte är speciellt nyttigt.
Tompan60 skrev: ons 20 maj 2020, 23:16 Nu är det bara att hålla tummarna för dig att du inte sladdat din motor till att ha blivit skrot. Knappast lönt att byta motor i en 06:A
Men eftersom att jag utan problem och utan konstiga ljud och läckor kunde fortsätta köra och kunde även köra idag och verkar fungera som det ska och inga problem i oljan eller liknande. Tror du verkligen att det är så farligt då?
yoda1321 skrev:
Tompan60 skrev: ons 20 maj 2020, 23:16 Nu är det bara att hålla tummarna för dig att du inte sladdat din motor till att ha blivit skrot. Knappast lönt att byta motor i en 06:A
Men eftersom att jag utan problem och utan konstiga ljud och läckor kunde fortsätta köra och kunde även köra idag och verkar fungera som det ska och inga problem i oljan eller liknande. Tror du verkligen att det är så farligt då?
Om allt ser bra ut är det nog ingen fara. Kolla kylarvattnet då och då eftersom det är ett lätt och ganska säkert sätt att se om det är något på tok. Kan ha varit vatten i tanken som rörts upp när du sladdade runt och lekte.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hur mycket vit rök talar vi om då?
Lite som försvann strax bakom avgasröret eller lades hela närområdet i dimma?

Är den standard i övrigt?

Som redan har sagts så finns i dagsläget ingen mening att göra något alls mer än att ha ögonen öppna på alla vätskor osv.

Tar man en gammal välanvänd bil och plötsligt kör som en vettvillig, så kan det hända grejer.....
Det behöver inte vara permanent.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok