Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnteP
Halloj,

Tänkte köpa en Volvo, förmodligen S60 av första modellen som kom.
Bilen är tänkt som andrabil/pendlarbil för mig till jobbet 3 mil ToR samt bil för barnen att övningköra med.

Helst vill jag ha automat men det går bort pga övningskörningen (den ''stora'' bilen är automat)

Har lusläst allt man ska kolla upp, och försökt läsa mig till det som är nyttigt att veta inför köp.
Hade en V70 -03 när den bara var några år gammal, men varit utan Volvo sedan den såldes.

Så till frågan, rent generellt, vad kan man tänka sig för skick för runt 15000:- och 25-30 tusen mil på en S60?

Har hittat en jag kollat på men blev misstänksam på kopplingen, men stress, dålig väg när jag provade den gör att jag förmodligen ska kika på den igen och prova i lugn och ro.
Bilen i fråga är en 01a som har gått 25000 mil, nyservad, nyskattad och nybesiktigad, verkar underhållen väl, och har bara en fläck på nedre skärmkant. I övrigt riktigt fin i mina ögon.
Gasspjället är utbytt iaf en gång.
Fina vinterdäck, sommardäcken går denna sommar.

Satt pris är 15000:-

Låter det rent spontant som en ''bra'' bil ?
Mvh
av halvgute57
Tycker det är ett ok pris, är den välservad så är den ok, kolla på kopplingen noga, kostsamt och byta..
Har haft en s60 själv, bland dom bästa bilarna jag har haft, tyvärr är den i volvohimlen nu..
av MickeM
Köpråd för V70N är direkt applicerbart på S60, för det är nästan bara karossbakänden som skiljer.
av DoktorJon
Låter väl som ett skapligt objekt utifrån din beskrivning, omöjligt att säga mer utan att kolla mer på den. Ta en extra koll på vevhusventilationen - dra upp oljestickan när motorn är varm och igång, ska inte ryka där. Kolla oljelocket också, ska vara ett litet vakuum där och inte trycka ut - kan dock ryka när oljan är varm.

S60 är idag mycket bil för pengarna. Ganska skottsäkra och 25000 mil är ingenting om den servats ordentligt.
Vanliga slitagedelar som bromsar bör man se över. Även framvagnsdelar - men är den nybesiktigad bör det väl vara OK.

Du kanske kan pruta ned den någon tusing? Det är alltid skönt för känslan i alla fall.

Lycka till. Svårt att hitta mer bekväm bil för 15000.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ja en S60 hade jag också, en silver MY04 med D5 och automat. Ägaren innan hade satt i en KCR-box minns jag mycket väl.
Riktigt skön och komfortabel, min hade nån halvskinn och utrustningen vill jag minnas hette Business plus. Första året med xenon på dessa.
Sålde den till Nås runt 06-07, sen hamnade den i himlen...
av AnteP
Tack för svaren!

Tyvärr hann jag inte tillbaka till bilen då den såldes samma dag jag skulle åka och prova igen...
Så det blir att leta vidare.

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]