Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
V60 har med modellspecifika fel, hade en innan och tycker båda har ungefär lika bra och dåliga. Vet i tusan vad som annars skulle vara dyrare för att det är en suv, valde en FWD och då är ju skatten helt klart fördelaktig, men det är ju samma om man väljer en mindre FWD mot AWD och här jämför folk ofta äpplen och... Alltså en V60 FWD mot XC60 AWD. Försäkringen kostar för mig dock ca 60-80 kr mer i månaden men det är också en större bil så..

Har själv 1.2 mil till jobb och motorn hinner bli varm på den sträckan för mig så det fungerar bara bra.

Skulle själv för allt i världen fortsätta välja automat i en bruksbil, näe skulle hellre gå ner i standard för att behålla det :)
av berrabus
dannesk skrev:text... Dom har inte de kassa handtagen som sitter på XC60/V70 som orsakar rost pga nötning emot lacken...text
Vilka handtag gäller det och var rostar det? Har haft 4st V70 o 1st XC70 och inte noterat detta på ngn av dem
av Aero55
Att en xc60 ev kostar lite mer i försäkring kan jag ta.
V60cc verka liga högre i pris, men är ju lite nyare årsmodell.
Är mest mina till vardags korta körningar jag är mest tveksam till med dieseln.

Är det någon motor som är bättre eller sämre i xc60 och är det generellt en bra bil?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Aero55 skrev:Att en xc60 ev kostar lite mer i försäkring kan jag ta.

Är det någon motor som är bättre eller sämre i xc60 och är det generellt en bra bil?
Kolla på alla bakluckor på bilarna du hamnar bakom rödljusen mm, diesel till höger och vänster så snart en bil är större än en Skoda Fabia. Min D4:a visar att den är varm på mittsträcket efter ca 6km. Sen är det så klart bra att köra lite mer ibland så filtret får sota ut men det gör vi ändå med jämna mellanrum.

D4:a vea har ju fått kritik för bland annat balansaxlar och egr? Samtidigt rullar de så har ej blivit klok på hur stort eller litet det egentligen är. Vi har en, finns en till i släkten och några på jobb och ingen av dessa strular än så länge i alla fall och används som bruksbilar.

Men en D3 FWD med automat så är du bra nöjd och de är som regel mycket eftertraktade som begagnade och lär så förbli
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man kör så lite som en mil om dagen bör man nog inte ha en diesel.
av mikebike
MartinS skrev:Om man kör så lite som en mil om dagen bör man nog inte ha en diesel.
Jag hoppas jag aldrig blir så fattig så jag känner att jag måste köra diesel (igen). ;-)

Dessutom är 1 mil definitivt cykelbart.
Vi har en tävling på jobbet där man skall träna så mycket som möjligt, det kortaste pass man kan registrera är 30 minuter och jag har för kort sträcka till jobbet (4,5 km)!
Användarvisningsbild
av snepo
Micce1980 skrev: tis 19 maj 2020, 10:17
Aero55 skrev:Att en xc60 ev kostar lite mer i försäkring kan jag ta.

Kolla på alla bakluckor på bilarna du hamnar bakom rödljusen mm, diesel till höger och vänster så snart en bil är större än en Skoda Fabia. Min D4:a visar att den är varm på mittsträcket efter ca 6km. Sen är det så klart bra att köra lite mer ibland så filtret får sota ut men det gör vi ändå med jämna mellanrum.

D4:a vea har ju fått kritik för bland annat balansaxlar och egr? Samtidigt rullar de så har ej blivit klok på hur stort eller litet det egentligen är. Vi har en, finns en till i släkten och några på jobb och ingen av dessa strular än så länge i alla fall och används som bruksbilar.

Men en D3 FWD med automat så är du bra nöjd och de är som regel mycket eftertraktade som begagnade och lär så förbli
Kört diesel Volvo,Jaguar, Merca. Har fyra kilometer enkel väg till jobbet. Kör en lite längre tur,ca en gång i månaden,så filtret sotar ur. Gillar vridet vid låga varv,som dieslar har.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]