Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
gamla el nya sensus medför ju knappast något, finns inget av värde där iaf, och någar uppdateringar kommer aldrig att ske heller.
Användarvisningsbild
av svergie2
Jag hade inte köpt en facelift med gamla sensus, men som med allt annat är det upp till var och en. :)

Skickat från min Galaxy S20+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har ju en av varje, så jag kan lätt jämföra. Det finns ett värde i den nya i de fall då man vill lyssna på lokalradio, men befinner sig i gränsområdet mellan olika regioner. I den äldre får man då använda REG-funktionen på radion, med dålig mottagning som följd, om man kör för långt över gränsen. I den nyare kan man ta in lokalradion via TuneIn, över internet, oavsett var man är.
Som något slags konsekvens av detta finns inte ens REG-funktionen i radion i den nyare.
Den nyare kan visa SMS i bilens display, ta emot destinationer som man ska köra till via Volvo on Call och använda trafikinfo över internet.

Om sedan detta är något man tycker är värdefullt är förstås olika, beroende på vad man vill ha.
av yrrol3
Hade ni köpt en 2016 d4 summum som närmar sig 22tusen mil för säg ~145 tusen kr?
Säg att man når 30tusen på mätaren inom 6år.

Är det vansinne att köpa långmilare, eller att se sig blind på miltalen och andrahandsvärden och betala mer för dessa?
Ser att en 30tusen milare idag ligger på 105tusen på blocket vilket är imponerande högt i sig, men om 6år så ses en 2016 som gammal modell och min gissning att värdet sjunker snabbt då.

--------

Ni pratar om stereon. DAB radio är något digitalt, kräver den att man har ett abb för kunna nå internet? Är DAB något som går att eftermontera och som man vill ha ifall man är less på vanlig radio? Eller kan man lika gärna dabba via ens mobil och blåtand?

Jag har sett er skriva att Harman Kardon premiumljud visade sig vara en besvikelse på dessa nyare bilar.
Och subwoofer är ingen självklarhet att det finns med utan det är ett ytterligare tillval?
Men om bilen har Harman Kardon, är det då möjligt att eftermontera subwoofer då i och med att bilen bör ha extra slutsteg osv som annars saknas?
av berrabus
Om du köper en som gått 10.000 mil idag har den gått 18.000 om 6 år.Vad får du betala för den idag och vad får du för den om 6 år?
I ditt exempel skiljer det 40.000 SEK mellan en 22k mil och en 30k mil men vad skiljer det i mitt exempel dvs en 10k mil vs en 18k mil?
Användarvisningsbild
av apersson850
Samtidigt är det så att när bilarna anses gamla, och har sjunkit i värde på grund av det, så sjunker de inte speciellt mycket mer. Fungerar den bra kan man köra några år till, i stort sett utan värdeminskning. Om det när är den som är viktigast med bilen.

DAB är en tjänst som sänds precis som vanlig radio. Så abonnemang behövs inte. Däremot behöver du en DAB-mottagare samt hitta något ställe där DAB sänds. I Norge och Danmark är det inte svårt, men minst 98% av mitt eget bilåkande sker i områden där det inte finns någon DAB-sändning. Kör du inte i Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg eller Malmö lär du inte kunna få in varken SR Knattekanalen eller P7 Sisuradio via DAB.

Från början var det omöjligt att installera DAB i efterhand, om inte bilen redan vid köpet försågs med en förberedande installation. Nu har Volvo ändrat på det, så nu kan även bilar som saknar DAB-förberedelse få det i efterhand. Kolla på Volvos tillbehörssida för den modell du tänker på.
På samma sida kan man också se att Volvo inte verkar erbjuda subwoofer för eftermontage, oavsett om bilen är utrustad med Premium Sound eller ej. Något som annars var kravet för att kunna få subwoofer från fabrik. Själv har jag High Performance Multimedia som ljudsystem. Går utmärkt att lyssna på P4 med. Titta på en DVD kan man också göra, om man fastnar vid en bilbärgning eller nåt.
av Javerhammar
Har en XC70 -15 (uttagen av oss i oktober -14)
Endast haft två fel på bilen sedan ny, taskig furhjulsinställning pga en dikeskörning och vänster bakdörr där centrallåsmotorn gav upp (fixat själv för typ 150kr med instruktioner från detta forum).

I särklass den bästa bilen jag haft! Körde en E39 525iA innan jag träffade min fru, den hade verkligen kassaskåpskänsla och var trevlig på alla sätt å vis, men den kommer aldrig upp i samma "all-round värde" som XC70
av Tompan60
Sen kan man fundera om 4 hjulsdrift behövs. Mer saker som kan gå sönder. Du behöver oxså ha någorlunda lika mönsterdjup på alla 4 hjul.

Själv kör jag 2 hjulsdrift och inte kört fast på 30 år. Bor den 11 år i STHLM.. mest barmark. Bodde i Luleå innan. Saknar inte 4 hjulsdrift någon dag i veckan. ( jo jag har kört 4 hjulsdrift på firmabil) tänk en gång till, du får nyare bil för pengarna om du väljer en 2 hjulare och mindre saker som kan krångla

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]