Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hadoque
Hej
Jag försöker byta bromsbelägg (bak) på en Volvo V70 -12 med elektrisk handbroms. Jag har lyckats skruva tillbaka handbromsmotorn (genom att strömsätta den), men lyckas ändå inte pressa tillbaka kolven. Jag använder en stor rörtång, men det rör sig inte ett hår. Ska den här kolven pressas tillbaka, inte skruvas på något sätt? Tänkte köpa ett bromskolvsverktyg på biltema, funkar det att använda standardtyp (den billiga) eller ska det göras något speciellt? Hur trögt är det rimligt att det är att pressa in kolven? Jag har öppnat locket till bromsvätskebehållaren. Se bilder.
IMG_1790.JPG
IMG_1790.JPG (462.09 KiB) Visad 5972 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är viktigt att du pressar in den _rakt_ och inte snedbelastar den. Jag brukar faktiskt använda ett sånt tillbakapressverktyg för bromsok, annars kommer du förstöra loppet för kolven och det kommer kärva.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Efter ca 5min in på den här filmen ser du hur han gör, samt hur man gör för att återställa med fotbroms och p-broms efter när allt är monterat.
Användarvisningsbild
av Derank
Brukar inte kräva specieelt mycket, en liten tving brukar jag använda, den ska pressas in, Förutsatt att elmotorn är backad helt.
av hadoque
Tack för hjälpen. Nu är klossarna bytta. Med bromskolvsverktyg från biltema gick det lätt trycka in kolven. Kan inte riktigt förstå varför inte rörtång funkade, kanske för sned belastning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Polygrip modell större brukar jag använda. Den klämmer rakare än rörtången, vars käftar rör sig i sidled för att få tag ordentligt i röret.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]