Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
MagnusR skrev: lör 16 maj 2020, 16:40 Finns det nån som har provat LED, tex den här?
https://www.xenonkungen.com/se/produkte ... ts-h7.html
Får tex bakstycket plats?
Dom ryms, haft större fläktkyld i helljuset än dessa.
Dock är xenon i helljuset bortkastat då¨dom dels lyser på tok för "rakt ner i backen" för att fungera som "extraljus", dels är reflektorerna på tok för små och INTE anpassade för xenon då dom inte har korrekt ljusintensitet jmfr glödtråd och ej rätt placecing i förhållade till glödtråden för att fungera ok oavsett vad fabrikaten marknadsför dom som.
Lägg till att du MÅSTE ha transientskydd om du inte vill bränna elektronik med strömpiken som kommer och att det tar tid/4sek+ från start till att ljuset är vad det ska vara med xenon.
LED är äkta plug and play och är det lumileds ZES så har dom även rätt/hög ljusintensitet i förhållande till "ljuskällan" dioden/glödtråden då dom är små även om dom totalt sett inte ger mest ljus så är dom bäst anpassade att ersätta en glödtråd.
Nä, helljuset är bara ett komplement till riktiga extraljus/ramp, aldrig någonsin en ersättning vilket många missuppfattat det som.
Tex har jag OWL LED i helljuset som just komplement till 3xNBB PRO LED samt snart även en 40" VX XPR diskret och "osynlig" mellan railsen för perfekt kombo.
Led:sen lyser något kortare än xenon(inget problem pga att det enbart är ett komplement) men betydligt bredare vilket enbart är positivt och hjälper extraljusen med bredden direkt framför bilen och pga extrema ljuset från extraljus/ramp så blir man inte bländad och upplever det kort pga mycket närljus som tex ramp under nummerskylt gör OM det inte är en ramp som tex VX XPR/XRL med "smal"/liten horisontal ljusspridning så ljuset kommer framåt och inte upp/ner direkt och är kort och upplevs ännu kortare. Detta är även positivt vid takmontering att inte lysa upp sin egen motorhuv och blända sig själv den vägen.
av MagnusR
ER skrev: lör 16 maj 2020, 17:12
MagnusR skrev: lör 16 maj 2020, 16:40 Finns det nån som har provat LED, tex den här?
https://www.xenonkungen.com/se/produkte ... ts-h7.html
Får tex bakstycket plats?
Dom ryms, haft större fläktkyld i helljuset än dessa.
Dock är xenon i helljuset bortkastat då¨dom dels lyser på tok för "rakt ner i backen" för att fungera som "extraljus", dels är reflektorerna på tok för små och INTE anpassade för xenon då dom inte har korrekt ljusintensitet jmfr glödtråd och ej rätt placecing i förhållade till glödtråden för att fungera ok oavsett vad fabrikaten marknadsför dom som.
Lägg till att du MÅSTE ha transientskydd om du inte vill bränna elektronik med strömpiken som kommer och att det tar tid/4sek+ från start till att ljuset är vad det ska vara med xenon.
LED är äkta plug and play och är det lumileds ZES så har dom även rätt/hög ljusintensitet i förhållande till "ljuskällan" dioden/glödtråden då dom är små även om dom totalt sett inte ger mest ljus så är dom bäst anpassade att ersätta en glödtråd.
Nä, helljuset är bara ett komplement till riktiga extraljus/ramp, aldrig någonsin en ersättning vilket många missuppfattat det som.
Tex har jag OWL LED i helljuset som just komplement till 3xNBB PRO LED samt snart även en 40" VX XPR diskret och "osynlig" mellan railsen för perfekt kombo.
Led:sen lyser något kortare än xenon(inget problem pga att det enbart är ett komplement) men betydligt bredare vilket enbart är positivt och hjälper extraljusen med bredden direkt framför bilen och pga extrema ljuset från extraljus/ramp så blir man inte bländad och upplever det kort pga mycket närljus som tex ramp under nummerskylt gör OM det inte är en ramp som tex VX XPR/XRL med "smal"/liten horisontal ljusspridning så ljuset kommer framåt och inte upp/ner direkt och är kort och upplevs ännu kortare. Detta är även positivt vid takmontering att inte lysa upp sin egen motorhuv och blända sig själv den vägen.
När H7-konverteringen är klar ska det in en ramp i nedre grillen, troligtvis en ST4K 28", så att jag får vänta några sek på xenon gör inget. Blir det xenon så blir det via relä f.ö. Att xenon i original H7-instats skulle lysa dåligt/med fel ljusbild verkar inte vara den allmänna uppfattningen i tråden och det är första gången jag hör någon nämna det här.

Det som annars lockar med H7 LED är att det lär gå att plugga rätt in utan relä och dylika ting.

Edit: .
av berrabus
ER skrev:text...
...text
Va???
Påstår du att glödtrådslampor ger bättre ljus än xenonkonverterade helljus på en V70 bixenon?
Användarvisningsbild
av ER
MagnusR skrev: lör 16 maj 2020, 17:57 Att xenon i original H7-instats skulle lysa dåligt/med fel ljusbild verkar inte vara den allmänna uppfattningen i tråden och det är första gången jag hör någon nämna det här.

Det som annars lockar med H7 LED är att det lär gå att plugga rätt in utan relä och dylika ting.

Edit: .
Är allmän konsenus att det blir felaktig ljusbild med xenon i halogeninsats "Been there done that". Annars skulle det vara ok med sk. fulkonvertering av halvljuset, nu är det aldrig det då det aldrig kan bli bra pga hur insatsen är byggd och var "glödtråden" hamnar i förhållande till glödtråden i en ljuskälla strålkastaren/insatsen är byggd för samt att xenon aldrig någonsin kan ha samma ljusintensitet(mäts per area i glödtråd/ytan av dioden/yta ljusbåge i xenonlampan) som en glödtråd i en glödlampa, små leds kommer klart närmast då xenonbåge aldrig blir små nog att leverera den ljusintensitet som krävs för det. Är samma på NBB225 halogen där det inte blir perfekt ljusbild hur man än trixar med bricka eller lamptyp, får alltid "hotspot" och fenomen relaterat till ljuskällan man använder, original xenon ger bättre resultat än konverterat även om det "lyser mindre" med mindre lumen.
Sen är det inte "bara"relä, du ska ha komplett transientskydd vilket är nåt helt annat än simpelt relä, det är skydd som förhindrar att strömpiken slår bakåt och bränner elektronik, känt fall på V50 där man grillar torkarmotor pga detta misstag. Finns inbyggt i vissa reläer alt. bättre SSD reläer. Lägg till att kablar ska dras på specifik vis och aldrig ihop med bilens så är LED enklare och bättre lösning 2020, även billigare i längden.
berrabus skrev: lör 16 maj 2020, 18:22 Påstår du att glödtrådslampor ger bättre ljus än xenonkonverterade helljus på en V70 bixenon?
Japp, xenon lyser "hur som helst" ofokucerat, tokigt rakt ner i backen you name it. Allt pga samma enkla sak, felaktig placering av ljusbågen, felaktig ljusintensitet vilket är långt under en 55w glödlampas vilken blir väldigt hög då glödtråden är liten och en ljusbåge stor. Därför LED är överlägset vid konvertering av halogenstrålkastare då du får korrekt ljusbild då tex lumileds ZES kan motsvara en glödtråd i intensitet pga sin relativa liten storlek och det ljus den levererar, inte mest ljus i raw lumen men ljusbilden blir rätt och det vinner i längden. Långt ifrån alltid mest ljus är bäst.
av berrabus
ER skrev:
berrabus skrev: lör 16 maj 2020, 18:22 Påstår du att glödtrådslampor ger bättre ljus än xenonkonverterade helljus på en V70 bixenon?
Japp, xenon lyser "hur som helst" ofokucerat, tokigt rakt ner i backen you name it. Allt pga samma enkla sak, felaktig placering av ljusbågen, felaktig ljusintensitet vilket är långt under en 55w glödlampas vilken blir väldigt hög då glödtråden är liten och en ljusbåge stor. Därför LED är överlägset vid konvertering av halogenstrålkastare då du får korrekt ljusbild då tex lumileds ZES kan motsvara en glödtråd i intensitet pga sin relativa liten storlek och det ljus den levererar, inte mest ljus i raw lumen men ljusbilden blir rätt och det vinner i längden. Långt ifrån alltid mest ljus är bäst.
Ja som sagt, du är nog ganska ensam om den uppfattningen.

Jag har xenonkonverterat ett flertal V70 och xenonljuset är i en helt annan division än halogen. Helt klart vårt både pengar och tiden det tar.
Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev: Ja som sagt, du är nog ganska ensam om den uppfattningen.

Jag har xenonkonverterat ett flertal V70 och xenonljuset är i en helt annan division än halogen. Helt klart vårt både pengar och tiden det tar.
Har man låga krav på ljusbild så ja, då har du rätt. Med lite krav värda namnet så är det en helt annan sak och läser man på lite så inser man att xenon inte är lösningen vad som fungerar i halogenpottor och vad som ger korrekt ljusbild och inte och hur det fungerar, än mindre då helljuset ENBART är komplement INTE ersättning och trotts detta vill man ha rätt ljusbild.
Lämnade xenontramset bakom mig för ca 6 år sedan med allt extra kabelskrot det medför och transientskydd mm, har inte set bakåt sen dess, tog dock tre varianter innan jag hittade vad som fungerar efter lite forskande vilka dioder som ger hög ljusintensitet som krävs för korrekt ljusbild, klart högre intensitet än vad xenon kan leverera pga stor yta på ljuskällan. Nu ser jag fram emot riktig aktiv LED även i halvljuset på nästa bil för att blända ordentligt, lite som fulxenonåkare i halv och dimljus brukar göra fast i detta fallet helt lagligt.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Gillar LED jag också, men tyvärr är det svårt att hitta kit som passar när man har kurvljus. Det sitter extrastag inne i strålkastaren som är i vägen på dom (möjligt att staget kom på facelift, har inte kollat på äldre med kurvljus), det enda kittet jag hittat som passar är Morimotos 2stroke 2.0, men det ger tyvärr inte tillräckligt bra ljusbild för att få sitta kvar.

Ser givetvis fram emot att man tar fram mer slimmade kit som passar, uppstartstiden är ju klart trevlig på LED :P

Antagligen blir det någon form av LED-ljus bakom övre grillen under året för att komplementera rampen i nedre gallret.
av berrabus
ER skrev: Har man låga krav på ljusbild så ja, då har du rätt. Med lite krav värda namnet så är det en helt annan sak och läser man på lite så inser man att xenon inte är lösningen vad som fungerar i halogenpottor och vad som ger korrekt ljusbild och inte och hur det fungerar, än mindre då helljuset ENBART är komplement INTE ersättning och trotts detta vill man ha rätt ljusbild.
Lämnade xenontramset bakom mig för ca 6 år sedan med allt extra kabelskrot det medför och transientskydd mm, har inte set bakåt sen dess, tog dock tre varianter innan jag hittade vad som fungerar efter lite forskande vilka dioder som ger hög ljusintensitet som krävs för korrekt ljusbild, klart högre intensitet än vad xenon kan leverera pga stor yta på ljuskällan. Nu ser jag fram emot riktig aktiv LED även i halvljuset på nästa bil för att blända ordentligt, lite som fulxenonåkare i halv och dimljus brukar göra fast i detta fallet helt lagligt.
Det primära för mig är att jag ser vägen och området framför bilen på ett bra sätt och inte om det är en perfekt ljusbild eller inte så är xenon överlägset halogen.
Om man fokuserar på ljusbilden som du verkar göra så ja, då är säkert halogen bättre men kunde inte i min fantasi tänka mig att ljusbilden var viktigare för någon än hur det lyser upp framför bilen.
Jag är nöjd med xenontramset och hur mycket bättre det lyser upp vägen vs halogen så kommer fortsätta med det :-)
Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev: sön 17 maj 2020, 08:43 Det primära för mig är att jag ser vägen och området framför bilen på ett bra sätt och inte om det är en perfekt ljusbild eller inte så är xenon överlägset halogen.
Om man fokuserar på ljusbilden som du verkar göra så ja, då är säkert halogen bättre men kunde inte i min fantasi tänka mig att ljusbilden var viktigare för någon än hur det lyser upp framför bilen.
Jag är nöjd med xenontramset och hur mycket bättre det lyser upp vägen vs halogen så kommer fortsätta med det :-)
Med usel ljusbild (ja jag har testat xenon OCH led i helljuset även på XC70II:an) det är ju att den blir diffus, lite "här och där", ofokucerad vilket leder till SÄMRE resultat oavsett lumen precis som den första LED jag hade med på tok för stora dioder i förhållande till ljusstyrkan vilket gav lägre intensitet än halogen, dvs precis som xenon gör pga sin enorma "glödtråd" och trotts mer ljusstyrka/lumen ger klart lägre intensitet än halogen samt felaktig placering av "glödtråden" för fokus och därmed kunna leverera LUX, det som är det relevanta, dvs hur mycket ljus som hamnar var och där är är LED att föredra framför halogen och sist xenon pga att jag fortfarande INTE hittat en enda lampa i H7 xenon som KAN ersätta en halogen OCH ge perfekt ljusbild, har hittat LED som kan det pga efterforskning i VAD som är relevant för att uppnå detta.
Samma sak med NBB225 xenonkonverterat kan verka lockande pga bang for the buck MEN jag tröttnade på hotspoten konverteringen orsakade och då testat allt mellan den berömda tricket med brickan till H1 och D2Y som skall ha exakt samma avstånd som D1S/D2S mellan reflektor och brännpunkten för fokus men med nedslående resultat vad gäller just den irriterande spoten.

Inge illa menat men HÄR är det endast 1-2 personer med den kunskapen och utrustningen som krävs för detta, finns ställen där personer lagt ner enorma pengar på att testa produkter mot andra med FAKTA som lux-mätare och utrustning för att kunna granska hur ljusbilden ser ut.
Utan bra ljusbild ser du inget, eller ser sämre än mindre ljus och bra ljusbild när du sprider ljuset där du inte vill ha det och mindre hamnar där det ska, lite som mörkerkörning med halv OCH dimljus ihop där dimljusen förstör det hela med starkt ljus rakt ner i backen direkt och man ser klart sämre än enbart halvljuset en bit fram där det är relevant och man kan hinna reagera OM man ser något dyka upp.
"Extra helljuset" eller vad dom kallar det ÄR och FÖRBLIR ENBART ett KOMPLEMENT till riktig belysning i form av ramp eller extraljus ALDRIG en ersättning så ljusstyrkan är av underordnad betydelse på denna punkten för ljuset levereras av bättre produkt, helljuset behöver bara harmoniseras ljusfärgsmässigt från pissgul till vitt med fokus på ljusbilden för att inte sabba den ljusbild man bygger med kombinationen extraljus/ramp. På nyare bilar med LED från fabrik KAN det vara en annan femma för majoriteten.
Den som tror att "styling" i form av xenon i helljuset kan ersätta riktiga doningar blir alltid besviken i slutändan när dom fått testa riktiga doningar, inte alltid dom billigaste eller dom dyraste men dom bästa.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 25

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]